FortælleFabrikken – Fra bog til brætspil

Forløbet FortælleFabrikken – Fra bog til brætspil kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

FortælleFabrikken er et projekt, der blander læselyst med brætspilsdesign via deltagerinddragelse og gruppearbejde.

Gennem sociale fællesskaber, konkurrenceelementer og fælles formål, er FortælleFabrikken designet til at øge læselysten hos børnene. Med en anderledes tilgang til litteratur lærer børnene at motivere og inspirere hinanden og der er her mulighed, for at vække interesse hos de børn, der ikke bryder sig om traditionel læsning.

Det er op til jer selv, om eleverne i klassen skal læse den samme bog, eller om de skal deles op i grupper og læse forskellige værker. Det vigtige er, at der læses i hold og ikke selvstændigt!

I kan vælge mellem at:

1)    Køre forløbet selv (kan køres. når det passer jer)

·         Inklusiv videoguides til alle moduler med intro og regelbeskrivelser.

·         Inklusiv mulighed for sparring per mail eller telefon med bibliotekar Bjarne Pedersen.

·     I tilrettelægger og bestemmer selv hvilke/hvor mange moduler I vil have.

Eller

2)    Lave forløbet i samarbejde med biblioteket (køres efter aftale med biblioteket – Begrænset antal pladser)

·         Forud for forløbet tilbyder vi en introsnak med læreren.

·         Forløbet afholdes over 4 moduler + 1 finaledag i samarbejde med biblioteket (5 forskellige dage).

OBS! For at deltage i et af forløb typerne, skal skolen selv stille papir og pap i forskellige A3 og A4-størrelser, skriveredskaber og computere til regelskrivning til rådighed.

FortælleFabrikken er udarbejdet af Bjarne Nordberg Pedersen, forfatter, brætspilsnørd og børnebibliotekar på Holbæk bibliotekerne i samarbejde med Rie Jensen, lærer.

Der medfølger:

• Læseguide til print
  • Mulighed for at låne læsesæt af valgte værker
  • Brætspil til lån i klassen
  • Videoguides til brætspilsregler i både lette og normale versioner
  • Videoguide med intro til moduler
  • Videoguides til moduler
  • Mulighed for forfatterbesøg
  • Brætspilsarrangement på biblioteket
  • Materialer og forslag til udformning af brætspil
  • Personlig tilpasning til netop din klasse
  • Samtykkeerklæring til print
  • Brev til forældre
  • Forslag til litteratur
  • Pointskema til finalen
  • Indkøbsliste
  • Huskeplancher til print

Se alle vores videoguides på Fortællefabrikkens YouTube-Kanal

Alle guides ses her

Oversigt over hele forløbet

Januar
Februar
Marts
Maj
August
December
Billedkunst
Engelsk
Matematik
Varierer
Varierer

Forløbet foregår både på Holbæk Bibliotek og på skolen.

Nygade 9-13
4300 Holbæk

bjap@holb.dk

Bjarne Nordberg Pedersen

Børnebibliotekar

Holbæk Bibliotekerne

Thomas Rasmussen
Kontakt Skolen i Virkeligheden
Thomas Rasmussen

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Skolenivirkeligheden.dk. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du retter i et allerede eksisterende tilbud.