Kattegatcentret – Hajer – havets toptunede rovdyr

Forløbet Kattegatcentret – Hajer – havets toptunede rovdyr kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Sammen med vores underviser skal vi rundt i Kattegatcentrets udstilling og kigge på de spændende og seje hajer. Vi møder danske hajer, som vi endda kan få lov at røre i vores rørebasin. Men turen går også omkring vores store, tropiske hajer, som vi undersøger nedefra. Vi lærer blandt andet at kende hajerne fra hinanden og om hvordan de går på jagt.

Eleverne får lov til at mærke og opleve hajhud, de forskellige tænder fra hajerne og andre genstande, som forstærker forståelsen af det, der fortælles.

Hajen er genstand for mange myter og spørgsmål, derfor bruger vi tid på, at eleverne kan få svar på deres undren.

Eleverne kan efter hajundervisningen arbejde med hajopgaver, som er tilpasset elevernes klassetrin. Afslutningsvis fodrer eleverne de små tropiske hajer og rokker i den store hajtank.

Forløbet er aktuelt i alle de naturfaglige fag, men kan også bruges i de humanistiske fag, hvis man arbejder med myter og overtro.

Til “Hajerne – havets toptunede rovdyr” lærer eleverne blandt ande…

• at dyr – i dette tilfælde hajer – der umiddelbart forekommer ens, er yderst forskelligt tilpasset fra art til art
  • hvad der er kendetegnende for alle bruskfisk
  • at fodre mindre tropiske hajer i den store hajtank.
Biologi
Kristendomskundskab
Natur og teknologi
Naturgeografi
65,- pr. elev/lærer (975,- for hold under 15 personer).

Kattegatcentret - Grenaa

Færgevej 4
8500 Grenaa

kk@kattegatcentret.dk

Søren Forsberg
Skoletjeneste og udvikling

​Som leder af skoletjenesten på Kattegatcentret, glæder jeg mig til at lede en “stime småfisk” rundt i vores våde, sjove og lærerige univers.

Jeg er uddannet lærer, og har undervist i folkeskolen frem til oktober 2018 primært i naturvidenskabelige fag. Min interesse for havet er “dybtfølt”, for jeg er nemlig undervandsjæger og jager fisk til familiens aftensmåltid på store dybder og med stor tålmodighed.

Jeg håber at kunne give et stykke af mig selv og min egen interesse i hav og natur til de elever som besøger skoletjenesten på Kattegatcentret

Kattegatcentret

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Syddjurs Kommunes Skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.