“Stormy Weather”. Flvvemaskinen der nødlandede på Als i 1944
Jeg fortæller lejlighedsvis historien om "Stormy Weather". Flvvemaskinen der nødlandede ved Skærtoft på Als, den 24. maj 1944
Fortællingerne foregår for det meste på stedet hvor det skete, men det på jeres skole. Episoden ligner umiddelbart alle andre flystyrt der skete i krigen, men der er forskelle, – og disse forskelle gør at beretningen efter min opfattelse kan gøre den interesant ifbm historieundervisning om anden verdenskrig.
For at få forståelse for hvorfor flystyrtet skete den 24. maj 1944 er det nødvendigt at gå tilbage til 1943, hvor Bomber Command oprettede bomber flåden i England og byggede et stort antal flyvepladser til disse. Her kommer jeg bla. ind på logistikken med at få 1000 flyvemaskiner i luften og få dem samlet inden afgang mod Tyskland Da Stormy Weather nødlandede på marken ved Skærtoft – lige uden for mine stuevinduer, var der kun de to piloter tilbage i flyet. De andre 8 var sprunget ud med faldskærm mellem Nordborg og Fynshav.
Til flere af disse faldskærmslandinger hører beretninger om deres møde med danskere herunder modstandsbevægelsen. Fortællingen kommer derfor ind på Danmark under krigen hvor vi er besatte af tyskerne. Piloten nåede inden afgang ikke at få sin faldskærm med, og havde derfor ikke muligheden for at springe ud med denne.
Piloten Robert Clay og Co-piot Frank Hatten valgte derfor at blive i flyet og prøve at nødlande dette, og det lykkedes heldigvis. Der fortælles om deres møde med bonden der var ved at sprede møg, om Frank der forsøgte at smugle et brev til familien, men bondekonen turde ikke.
Hele besætningen ender i tysk fangenskab, og der fortælles kort om livet i fangelejren Stalag III Luft – en måned efter hvor "The great escape" er foregået. Fangernes vandring væk fra den russiske front hvor mange døde i vinterkulden, bærende på vagternes geværer.
Jeg kommer også ind på deres liv efter krigen og mødet med danskerne igen i 2001. Jeg har selv mødt flere fra besætningen, herunder piloten Capt. Clay der var leder af fly formationen. Clay var anset som en dygtig pilot som man ønskede at flyve med fordi han "kom hjem igen" Clay har flere gange sagt "Det ser ud til at jo mere du øver dig og dygtigør dig, des mere heldig bliver du i livet" Som skrevet tidligere, så koncentrerer beretningen sig ikke kun om selve nødlandingen, men grener ud til mange andre ting fra både før og efter.
Jeg har powerpoints der understøtter beretningen.
Mvh Leo Bram
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Max. antal børn
Varighed

Hvor?
På jeres skole
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse

Kontaktperson
Leo Bram