Skolen i virkeligheden / Rudersdal

Brug virkeligheden Lær mere

…eller vælg efter

Fag
Målgrupper
Tidspunkter

Et udpluk af kommunens

Spændende forløb

Begreber som renhed og hellighed kan virke fjerne og uforståelige i en verden, hvor religion ikke fylder særlig meget i det offentlige rum. Inden for religionerne findes der forskellige syn på renhed, ligesom det hellige kan tolkes på mange måder. I det daglige forbinder vi renhed med hygiejne, hvor det at børste tænder, gå i bad og vaske hænder er almindelige rutiner. I religioner får renhed en anden karakter, der ikke nødvendigvis handler om synligt snavs, men derimod om det, man kan kalde kultisk renhed. Det religiøse menneske forholder sig både til det hellige og det profane, hvor urenhed kan forekomme. Derfor findes der renselsesritualer, som skal fjerne urenheden fra krop og sjæl. Derudover er der også forskellige madvarer, som anses for rene eller urene.
FORDELSKOMMUNE
Grevemosehus er et ca. 150 år gammelt skovløbersted beliggende i Rude Skov. Grevemosehus danner rammen om turforløb og aktiviteter for skoler og daginstitutioner. Et vigtigt formål med stedet og de aktiviteter der udbydes, er at styrke forståelsen for sammenhænge mellem menneske, natur og kulturhistorie.
FORDELSKOMMUNE
Naturskolerne i Rude skov og Raadvad er et lokalt ressourcested for naturfag og udeskole. Vi tilbyder samarbejde om læringsaktiviteter for alle klassetrin og de fleste skolefag samt vejledning og kompetenceudvikling for lærere og pædagoger – både på naturskolerne og alle steder i lokalområdet
Naturskolerne i Rude skov og Raadvad er et lokalt ressourcested for naturfag og udeskole. Vi tilbyder samarbejde om læringsaktiviteter for alle klassetrin og de fleste skolefag samt vejledning og kompetenceudvikling for lærere og pædagoger – både på naturskolerne og alle steder i lokalområdet
Fra d. 1/6-2024 vil der ikke være mulighed for formidlingsforløb hos 15. Juni Fonden. Sammen går vi en tur gennem Arboretet og leder efter spor fra dyr. Undervejs taler vi om de spor vi finder, og de dyr der har lavet dem.
Fra d. 1/6-2024 vil der ikke være mulighed for formidlingsforløb hos 15. Juni Fonden. I Mikroforsker-forløbet planlægger og gennemfører eleverne selv egen undersøgelse ved hjælp af en forenklet og let forståelig udgave af den hypotetisk-deduktive metode, hvor en hypotese efterprøves ved eksperiment.
Thomas Rasmussen
Kontakt Skolen i Virkeligheden
Thomas Rasmussen

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Skolenivirkeligheden.dk. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du retter i et allerede eksisterende tilbud.

Som ildsjæl hos Skolen i Virkeligheden tilbyder du dit eget forløb til folkeskolebørn, hvor du deler og formidler noget du brænder for. På den måde hjælper du børnene med at få nye oplevelser på skemaet.

Skolenivirkeligheden.dk arbejder på at få et så bredt netværk som muligt, med en masse spændende forløb. Vi er en fælleskommunal portal, der ud over at have egne lokale forløb, deler regionale og landsdækkende forløb. Er I som kommune interesserede i, at få jeres lokale forløb på skolenivirkeligheden.dk, så tag kontakt til os for at høre mere.