Udeskole – SIKKEN SOLSIKKE 2.-3. KLASSE
Målet med forløbet er, at eleverne ved læsning af instruktion på en pose med solsikkefrø forstår og bliver i stand til at udføre en korrekt såning af frøet. Herudover skal eleverne kunne overskue den langsigtede proces fra frø, plantning, udplantning og høst og måling af solsikken.
Gennem det praktiske arbejde får eleverne over tid en direkte oplevelse af deres anstrengelser, som kan være af både negativ eller positiv art.
Eleverne skal efter dagens arbejde selv kunne skrive en instruktion i logbogen, som andre kan forstå.
Mål for arbejdet
Forløbet er opbygget ud fra ministeriets færdigheds og vidensmål, og fokuspunkter vil her blive fremhævet for hver af de fag som indgår i forløbet.
Dansk
Eleverne skal gennem læsning af tekst og forståelse af ikoner som visualiseringsform kunne gengive den opnåede viden i en praktisk udførelse af plantningen af et frø.
Matematik
Geometri og måling indgår i en løbende proces ved opmåling og sammenligning af solsikken fra frø, spire og blomst. Eleverne kan her bearbejde deres data, og anvende dem til enkel statistik.
Natur og teknologi
Eleverne skal gennem modellering kunne vise hvordan man, ud fra frøpakken udfører det praktiske arbejde. Elevernes læring skal i vidt omfang bygge på deres egne oplevelser, erfaringer, iagttagelser og undersøgelser, som skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Max. antal børn
Hvor?
Forløbet foregår på egen hånd
.
0
Kontaktperson
Lærer/PD-naturfagsvejleder-Fredensborg Naturskole
Kontakt mig hvis du har spørgsmål til forløbets udførelse uleh@fredensborg.dk