Ragnarock – Dansk ungdomskultur i 1950’erne

Efterkrigstidens økonomiske opsving og de unge som en ny forbrugergruppe.

I dette forløb beskæftiger vi os med den ungdomskultur, som opstår i 1950’erne. Med efterkrigstidens økonomiske opsving får de unge flere penge mellem hænderne, mere fritid og flere muligheder, og som noget nyt defineres de unge som en samlet forbrugergruppe. De unge træder frem på scenen som en selvbevidst samfunds- og forbrugergruppe, og blandt andet gennem dans og musik og andre holdninger lægger de afstand til forældregenerationen og det etablerede samfund. Musik har været dominerende i skiftende ungdomskulturers identitetsopbygning, idet unge har brugt musikken til at definere sig selv og orientere sig mod fællesskaber, men de har også været påvirket af det samfund, de har levet i. I forløbet fokuserer vi på det kronologiske overblik, historiebevidsthed og identitetsdannelse. Med udgangspunkt i narrative personlige beretninger, som eleverne med stor sandsynlighed kan spejle sig i og relatere til deres egen tid, gør vi dansk ungdomskultur i 1950’erne og 1960’erne nærværende og relevant. Samtidig bidrager det til, at eleverne reflekterer over samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
​Varighed: 1,½ time

Samfundsfag