Ragnarock - Dansk ungdomskultur i 1950'erne

  • Hvor?

    Ragnarock

    Rabalderstræde 16

    4000 - Roskilde

    Telefonnummer

    51707071

    E-mailadresse

    kirstines@romu.dk

    Kontaktperson
    Kirstine-Sørensen.png

    Kirstine Sørensen
    ​Bookingmedarbejder

    Ungdomskultur-i-en-ideologisk-kamptid.jpg

    Efterkrigstidens økonomiske opsving og de unge som en ny forbrugergruppe.

    I dette forløb beskæftiger vi os med den ungdomskultur, som opstår i 1950’erne. Med efterkrigstidens økonomiske opsving får de unge flere penge mellem hænderne, mere fritid og flere muligheder, og som noget nyt defineres de unge som en samlet forbrugergruppe. De unge træder frem på scenen som en selvbevidst samfunds- og forbrugergruppe, og blandt andet gennem dans og musik og andre holdninger lægger de afstand til forældregenerationen og det etablerede samfund. Musik har været dominerende i skiftende ungdomskulturers identitetsopbygning, idet unge har brugt musikken til at definere sig selv og orientere sig mod fællesskaber, men de har også været påvirket af det samfund, de har levet i. I forløbet fokuserer vi på det kronologiske overblik, historiebevidsthed og identitetsdannelse. Med udgangspunkt i narrative personlige beretninger, som eleverne med stor sandsynlighed kan spejle sig i og relatere til deres egen tid, gør vi dansk ungdomskultur i 1950’erne og 1960’erne nærværende og relevant. Samtidig bidrager det til, at eleverne reflekterer over samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
    ​Varighed: 1,½ time

    BETALINGSFORLØB

    800 kr. - max 28 deltagere

    Årstid

    Hele Året

    Målgruppe
    • 7. klasse
    • 8. klasse
    • 9. klasse
    Fag
    • Historie
    • Samfundsfag
    Læringsmål

    Historie:
    - Eleven kan diskutere omverdenens indflydelse på danske forhold politisk, kulturelt, økonomisk og socialt
    - Eleven kan forklare, hvorfor og hvordan historiske udviklingsforløb er præget af kontinuitet og brud
    - Eleven får styrket sin indsigt i, at mennesker selv, deres livsvilkår og samfund er formet af historiske udviklingsprocesser

    Samfundsfag:
    Eleven opnår en forståelse af, hvordan forskellige aktører kan bruge forskellige medier til at påvirke den politiske dagsorden og beslutninger

    Musik (valgfag):
    - Eleven bliver bevidst om musikkens betydning for socialisering og identitetsdannelse
    - Eleven får indsigt i, hvordan musikken anvendes i samfundet i forskellige kontekster

    Se mere her
    Ragnarock-Logo-Positiv-CMYK.png

    Forløbets hjemmeside