Vikingeskibsmuseet - Smag på vikingetiden

  • Hvor?

    Vikingeskibsmuseet

    Vindeboder 12

    4000 - Roskilde

    Telefonnummer

    46 30 02 53

    E-mailadresse

    booking@vikingeskibsmuseet.dk

    Kontaktperson
    Kathrine_Noes_Sørensen_2018_07_03_10_18_09_WK.jpg

    Kathrine Noes Sørensen
    Undervisnings- og Udviklingsansvarlig

    Kontakt Kathrine hvis I har spørgsmål til undervisningen
    T: +45 46 300 254
    E: kns@vikingeskibsmuseet.dk

    Skærmbillede 2018-10-16 kl. 10.32.38.png

    Lad de mindste opleve og sanse vikingernes verden i fagene dansk, billedkunst og historie.

    Med afsæt i Erik den Rødes Saga skal eleverne i fodsporene på ham til Grønland. Eleverne får igennem forløbet en fysisk forståelse for vikingetiden med særlig vægt på sejladsen til de Nordatlantiske øer i dette tilfælde Grønland.

    Eleverne er med til at pakke til turen og klæde sig varmt på med kutter til den farefulde rejse. Ombord på vikingeskibet Ottar får de en fysisk oplevelse af, hvordan en dagsrytme på et vikingeskib kunne have været og får her mulighed for bl.a. at smage på noget af den kost, man mener, vikingerne havde til rådighed på den lange rejse. 

    Elevernes oplevelse af sejladsen til Grønland vil bl.a. centrere sig om, hvor vikingerne sov på skibet, hvad de lavede undervejs og hvor man opbevarede alle de medbragte ejendele.
    Centralt i forløbet er elevernes nysgerrighed og spørgsmål som afsæt for, hvor vikingerne rejste hen, og hvordan de rejste.

    Fra 1.maj – 1. oktober foregår forløbet uden for med inddragelse af rekonstruktionerne i havnen.
    Fra 1.oktober – 1.maj foregår forløbet inden for med inddragelse af skibet Ottar i udstillingen Stig ombord.


    Varighed: 50 min.

    Max deltagere: 28 deltagere

    BETALINGSFORLØB

    400 kr.

    Årstid

    Hele Året

    Målgruppe
    • 0. klasse
    • 1. klasse
    • 2. klasse
    • 3. klasse
    Fag
    • Dansk
    • Historie
    Læringsmål

    • Eleverne kan gengive centrale træk ved vikingetiden så som vikingernes skibe og deres rejser.
    • Eleverne viser tegn på at kunne bruge historiske kilder ved at kende til og reflektere over brugen af
    islandske sagaer. 
    • Eleven kan veksle mellem at lytte og indgå i dialog ved at deltage kropsligt i fortællingen om Erik den Røde.

    Se mere her
    logo_05.png

    Forløbets hjemmeside