15. juni fonden – Krible krable – Indsamling af landlevende smådyr. 7.-10. klasse.
Gennem indsamling og iagttagelse af dyrelivet i Arboretet undersøger vi dyrene, deres opbygning, forskelle og ligheder samt hvor mange forskellige grupper/arter vi finder i området. Forløbet har særligt fokus på klassificering og biodiversitet.
Hvordan ser man forskel på biller og edderkopper? På myrer og biller (der begge er insekter)? Og på edderkopper og mejere (der begge er spindlere)?
Forløbet starter i vores skolestue med en gennemgang af de overordnede dyregrupper, vi skal undersøge. Dernæst går vi ud i Arboretet og indsamler de dyr, vi kan finde, som tegnes og nøgles/bestemmes ved hjælp af deres deres særlige karakteristika. Det kunne eksempelvis være: Hvor mange ben har dyret? Har det vinger? Er bagkroppen delt i en eller to dele?. Der undersøges, hvor mange forskellige dyr, vi har fundet, og der laves et diversitetsindex. Er de dyr, I har fundet, fordelt på mange eller få arter/grupper?
Efter besøget i Arboretet opfordres der til videre behandling, når klassen er hjemme på skolen. Eksempelvis kan eleverne gruppevis fremlægge, hvad de fandt, og/eller hver gruppe kan tildeles en dyregruppe, som de skal fortælle om – herunder opbygning/kendetegn, føde og levested.
Forløbet har en varighed af 2 timer, og kan bookes tirsdag-fredag mellem kl. 9-12 og kl. 12.30-15 fra april – oktober.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Varighed
Læringsmål
– Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold.
– Eleven har viden om biologisk systematik og klassifikation.
– Eleven har viden om organismers anatomiske og fysiologiske tilpasninger.
– Eleven har viden om biodiversitet.

Hvor?
Aboretet
Arboretvej 2
2970 Hørsholm
E-mailadresse

Kontaktperson
Naturformidler