Sten og istid – Om forskellige stenarter og hvordan de er havnet på stranden
Vi vil typisk begynde om morgenen på skolen med en introduktion til dagen, en teoridel om istiden samt forskellige stentyper og deres oprindelse. Jeg præsenterer faglige begreber som granit, gnejs, forskellige sedimenter, fossiler og sporfossiler samt nogle konkrete ledeblokke. Herudover giver jeg et indblik i isens bevægelser hen over Skandinavien, især i slutningen af istiden, og hvordan landet på den måde 'blev skabt'.
Herefter tager vi til en velegnet, gerne nærtliggende, strand (bus, cykel eller gåben) og gennemfører nogle øvelser med stenfinderi og stenbestemmelse. Forløbet kan tilpasses forskellige niveauer efter den enkelte klasses forkundskaber, og det er muligt at ændre på indholdet, så det passer bedre til jer.
Kontakt mig på forhånd, så vi kan tale sammen om det, og lave mere præcise aftaler.
Forslag til videre arbejde med emnet geologi kunne være pladetektonik, geologiske tidsaldre og dinosaurer.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag

Hvor?
Hos jer på skolen og på en strand (se beskrivelsen)
E-mailadresse

Kontaktperson
Michael Sonniks
Naturvejleder for skoler og børnehaver, Gribskov Kommune
Jeg kan hjælpe med at gøre det udenfor til en integreret del af undervisningen og arbejdet med læreplaner, både med børnene ude i skoven, ved stranden eller lige uden for skolen eller børnehaven, og med inspiration til lærere og pædagoger.