Skolen i virkeligheden / Glostrup

Brug virkeligheden Lær mere

…eller vælg efter

Fag
Målgrupper
Tidspunkter

Et udpluk af kommunens

Spændende forløb

Begreber som renhed og hellighed kan virke fjerne og uforståelige i en verden, hvor religion ikke fylder særlig meget i det offentlige rum. Inden for religionerne findes der forskellige syn på renhed, ligesom det hellige kan tolkes på mange måder. I det daglige forbinder vi renhed med hygiejne, hvor det at børste tænder, gå i bad og vaske hænder er almindelige rutiner. I religioner får renhed en anden karakter, der ikke nødvendigvis handler om synligt snavs, men derimod om det, man kan kalde kultisk renhed. Det religiøse menneske forholder sig både til det hellige og det profane, hvor urenhed kan forekomme. Derfor findes der renselsesritualer, som skal fjerne urenheden fra krop og sjæl. Derudover er der også forskellige madvarer, som anses for rene eller urene.
Heldagsforløb, inklusiv gratis sandwich. I forløbet WasteLab undersøger eleverne processerne i håndtering af restaffald; fra modtagelse og energiudnyttelse til miljørigtig behandling af restprodukter. Med vægt på både faglighed og elevernes hverdag, arbejder vi med aktuelle problematikker, som kan belyses med naturfaglige og samfundsfaglige perspektiver.  
PowerLab er vores forløb, hvor eleverne via de naturfaglige kompetencemål dykker ned i teknologien bag energiproduktion og –forsyning. Ved en række interaktive øvelsesmodeller undersøger eleverne, hvordan affaldet og energien udnyttes bedst muligt.
Besøg Skraldelev – Vestforbrændings miniby, hvor vi arbejder med elevernes handlekompetencer og viden om affald, genbrug og ressourcer. Gennem dialog og praktiske opgaver får eleverne kendskab til affaldets materialer og prøver kræfter med sorteringens kunst.
FORDELSKOMMUNE
Klatring handler om meget mere end at bevæge sig op ad lodrette flader. Klatring handler også om eventyr, venskaber, sammenhold, naturoplevelser, ømme muskler, bankende hjerter, nærvær og følelsen af spænding, glæde og dét at mestre noget stort; “Wauw, jeg gjorde det!”. Kom og brug en halv dag med os i klatreklubben.    
FORDELSKOMMUNE
Tag dine elever med ud og få en oplevelse af, hvordan matematik og logik bliver brugt på et bilværksted. I dette undervisningsforløb til matematik skal eleverne arbejde med de matematiske kompetencer: problembehandling, ræsonnement og tankegang. Som en del af forløbet skal klassen besøge Andersen Biler i Ballerup og se, hvordan mekanikere arbejder med reparation af biler og derved bruger matematik, logik og fejlfinding i praksis.
Thomas Rasmussen
Kontakt Skolen i Virkeligheden
Thomas Rasmussen

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Skolenivirkeligheden.dk. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du retter i et allerede eksisterende tilbud.

Som ildsjæl hos Skolen i Virkeligheden tilbyder du dit eget forløb til folkeskolebørn, hvor du deler og formidler noget du brænder for. På den måde hjælper du børnene med at få nye oplevelser på skemaet.

Skolenivirkeligheden.dk arbejder på at få et så bredt netværk som muligt, med en masse spændende forløb. Vi er en fælleskommunal portal, der ud over at have egne lokale forløb, deler regionale og landsdækkende forløb. Er I som kommune interesserede i, at få jeres lokale forløb på skolenivirkeligheden.dk, så tag kontakt til os for at høre mere.