TÆT PÅ: BLAND DIN EGEN FORESTILLING
Sæt fokus på ekstremisme, trivsel, negativ social kontrol & ordblindhed i undervisningen! Giv dine elever en unik undervisning med en C:NTACT-forestilling, som nuancerer og italesætter samfundsaktuelle temaer.
I vil besøg af en mangfoldig gruppe af mennesker, der hver især deler deres helt personlige historier, som skaber et rum, hvor eleverne reflekterer over spørgsmål som:
Er det vores ret eller pligt at deltage aktivt i demokratiet? Har man et ansvar overfor fællesskabet eller kun overfor sig selv? Kan man i øvrigt være en dårlig borger – men et godt menneske? Har flertallet altid ret? Og hvem har egentlig ansvaret for, at den enkelte trives?
C:NTACT har en bred pallette af fortællere, der med deres personlige fortællinger sætter menneskelige og sociale forhold på dagsordenen. Som underviser vælger du selv, hvilke emner forestillingen skal sætte fokus på.
Du vælger temaerne og vi sætter holdet.
Forestillingskatalog
Du kan booke en enkelt forestilling, der tager udgangspunkt i et bestemt emne, eller blande dem sammen, så du sætter fokus på forskellige temaer.
DET’ MIT LIV – ELLER ER DET? – fortællinger om negativ social kontrol
Social kontrol – alle taler om det, men hvordan opstår det egentligt?
Det sætter forestillingen DET’ MIT LIV – ELLER ER DET? netop fokus på.
Med personlige fortællinger bliver to sider af samme sag belyst, når både børn og forældre reflekterer over grænsen mellem opdragelse og negativ social kontrol. Eleverne får derfor forskellige perspektiver på, hvordan negativ social kontrol kan opstå, og hvordan det påvirker den enkelte person.
Download elevversionen af undervisningsmaterialet her og lærerversionen her.
EKSTREMT DEMOKRATISK – fortællinger om radikalisering og ekstremisme
Radikalisering og ekstremisme fylder avisernes forsider, politikernes taler og flytter borgernes stemmer. Men hvordan bliver man egentligt radikaliseret – og af hvem?
I forestillingen EKSTREMT DEMOKRATISK møder I en mangfoldig gruppe mennesker, som har haft radikalisering og ekstremisme helt tæt inde på livet. De deler deres personlige historie om at være en del af ekstreme miljøer og hvorfor de endte der.
Find dialogværktøjet her.
EN SOM DIG – fortællinger om ensomhed og isolation
Forestillingen bryder tabuet, om at ensomhed er noget man står alene med. I hører direkte fra en gruppe modige unge, hvis historier er vidt forskellige og spænder om alt fra fængselsisolation, mobning og corona karantæne.
Download undervisningsmaterialet her og lærervejledningen her.
JEG LÆSER FALSK – fortællinger om ordblindhed
Omkring 7% af Danmarks befolkning er ordblinde, og statistikken viser at ordblinde børn og unge klarer sig dårligere, når det kommer til at gennemføre en ungdomsuddannelse. I møder menneskerne bag statistikken, når en række unge deler deres vidt forskellige historier om selvsamme diagnose.
TAG DIG SAMMEN – fortællinger om skole og fravær
I hører direkte fra unge, der ikke trives i skolen og på deres uddannelser. De personlige historier handler om det pres, som de har været udsat for – om det så har været mobning, gruppepres, skolepres, diskrimination eller turbulente hjemmeforhold.
– Stakkels perkerpige, som sikkert også er undertrykt – og så var der noget mærkeligt med tørklæder der. Sådan oplevede jeg, at nogle af lærerne og eleverne så på mig.
Sådan lyder det fra Minar, som oplevede fordomme om sit udsende og kulturelle baggrund, som påvirkede hendes faglighed på gymnasiet.
Download undervisningsmaterialet her.
Frem til d. 31. maj 2022, får alle skoler og institutioner i hovedstadsområdet en forestilling for 5000 kr. (efter refusion), som almindeligvis koster 7500 kr.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Pris
Max. antal børn
Varighed

Hvor?
C:NTACT aflægger jeres skole et besøg med forestillingen.
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse

Kontaktperson
Mary Tesfay
Projektleder og salgskoordinator hos C:NTACT. Med en pædagogfaglig baggrund og en cand.pæd i pædagogisk antropologi har hun flair for, hvordan forestillingerne overføres til undervisningen på en måde, der er i øjenhøjde med eleverne. Hun er derfor også ansvarlig for facilitering af dialogworkshops og udviklingen af undervisningsmaterialer, som er et stærkt supplement til undervisningen i klassen.