Skolen i virkeligheden / Brøndby

Brug virkeligheden Lær mere

…eller vælg efter

Fag
Målgrupper
Tidspunkter

Et udpluk af kommunens

Spændende forløb

Begreber som renhed og hellighed kan virke fjerne og uforståelige i en verden, hvor religion ikke fylder særlig meget i det offentlige rum. Inden for religionerne findes der forskellige syn på renhed, ligesom det hellige kan tolkes på mange måder. I det daglige forbinder vi renhed med hygiejne, hvor det at børste tænder, gå i bad og vaske hænder er almindelige rutiner. I religioner får renhed en anden karakter, der ikke nødvendigvis handler om synligt snavs, men derimod om det, man kan kalde kultisk renhed. Det religiøse menneske forholder sig både til det hellige og det profane, hvor urenhed kan forekomme. Derfor findes der renselsesritualer, som skal fjerne urenheden fra krop og sjæl. Derudover er der også forskellige madvarer, som anses for rene eller urene.
Tag klassen med til landsbyerne i Brøndby og lær hvordan landsbyens børn legede for 100-150 år siden, i autentiske rammer! I dette forløb kommer eleverne til at samarbejde, sanse og være nysgerrige. For hvordan legede børn i gamle dage? Og hvad er forskellen på dengang og i dag?
Fyrsten fra Ishøj er en udstilling som Kroppedal Museum har på Bredekærgård i Ishøj. Udstillingen viser en fyrstegrav fra romersk Jernalder, med mange fine genstande der giver et indblik i den absolutte elite fra perioden samt kontakter til Romerriget.
FORDELSKOMMUNE
I forløbet „Vestvoldens Hemmeligheder‟ kommer vi omkring over 100 års historie gennem de historiske spor, som vi stadig kan finde på Vestvolden den dag i dag. Målet med forløbet er bl.a. at eleverne får oplevelser med historiske genstande/miljøer og at eleverne kan øve sig i at stille relevante spørgsmål til netop det. Det er derfor ikke et krav, at eleverne har gennemgået fx 1. verdenskrig eller den kolde krig.  Forløbet kan bookes i sommerhalvåret – fra påskeferie til efterårsferie.
FORDELSKOMMUNE
Uhyggen breder sig, når vi bevæger os ind i den mørke bunker. De spændende rum og de snørklede gange i Ejbybunkeren danner rammen om dette undervisningsforløb, der har den gode fortælling og gyserhistorier i fokus. Forløbet er både for modige og mindre modige børn… Eleverne får viden om Ejbybunkeren, Vestvolden og gyserhistorier, og eleverne øver sig i at koble fakta og fiktion sammen.