UDESKOLE – Digt på engelsk i naturen 6.-10. kl
I dette forløb bruger vi naturen, som den visuelle ramme til et digteforløb.
Den faglige ramme er sproglig opmærksomhed og opbygning af ordforråd.
Forløbet kan være med til at styrke elevernes forståelse af, at skriftlighed også er kommunikation og, at de gennem skriftligheden opbygger og styrker deres ordforråd også i forhold til mundtlighed og læsefærdighed.
Formen er digtegenren, hvor vi bruger haiku- og tankadigte.
Forløbet er bygget op som et udeskoleforløb. Første del foregår hjemme på skolen, hvor der arbejdes med elevernes forforståelse omkring digteformen, struktur og opbygning. Denne viden danner den teoretiske ramme, som tages med ud i uderummet på Naturskolen. Ude arbejdes der med sanseindtryk, ordforråd og de teoretiske færdigheder hjemmefra, som tilsammen giver materiale til elevernes opgave – at skrive digte.
Hjemme renskrives digtene og der tilføjes billeder, så eleverne bliver tilfredse med sammenhængen mellem tekst og billede, og det budskab de gerne vil sende.
Tema:
Ordforråd/digteformer/fordybelse/naturforståelse
Formål:
• At arbejde med elevernes engelske ordforråd og ordforståelse gennem naturoplevelser.
• At bruge stedets sansemæssige påvirkning til fordybelse og idegenerering i skriveprocessen og den sproglige opmærksomhed hos eleverne.
• At eleverne får kendskab til Haiku- og Tankedigte genren
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Max. antal børn
Varighed

Hvor?
Forløbet foregår på egen hånd
.
0
Kontaktperson
Underviser
Kontakt mig hvis du har spørgsmål til forløbets udførelse chped@fredensborg.dk