ENIGMA - EN DAG I STUDIET - MEDIEPRODUKTION OG DIGITAL DANNELSE

  • Hvor?

    ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation

    Øster allé 1

    2100 - København Ø

    Telefonnummer

    61661557

    E-mailadresse

    mdd@enigma.dk

    Kontaktperson
    Mads_foto_BW.jpg

    Mads Danker Danielsen
    Læringsdesigner 

    tv-avisen.jpg

    I september 2019 åbner ENIGMA sit makerspace – et kreativt teknologiværksted med professionelt medieproduktionsudstyr og fantastiske genstande fra mediehistorien.

    Her skaber eleverne deres egne medieproduktioner (fx nyhedsindslag, podcast eller lign.) om unges digitale liv – lige fra spørgsmål om digital mobning, billeddeling,
    overvågning og medieforbrug.

    Eleverne får indsigt i, hvordan det mediebillede de selv agerer i som forbrugere bliver skabt – et mediebillede, der fundamentalt har forandret sig. I dag er det ikke længere Danmarks Radios privilegie at udkomme på monopolets medieplatforme, men muligt for alle at skabe indhold på YouTube, sociale medier m.m. Denne udvikling bliver håndgribelig for eleverne, når de på museet møder de enorme kameraer, der optog nogle af landets første tv-aviser.

    BETALINGSFORLØB

    1000 kr. Varighed: ca. 3 timer

    Årstid

    Hele Året

    Målgruppe
    • 7. klasse
    • 8. klasse
    • 9. klasse
    Fag
    • Dansk
    • It og medier
    Læringsmål

    DANSK
    Forløbet knytter an til det tværgående tema It og medier og kompetencemålet fremstilling. Eleverne lærer at udtrykke sig i tale, lyd og billede og skal tilpasse deres formidling til genre, situation og tematik. Eleverne lærer at organisere deres samarbejde om fremstillingen og får viden om produktionsplanlægning, roller, faser, ressourcer, opgavetyper og deadlines.

    TEKNOLOGIFORSTÅELSE
    Forløbet er inspireret af formålet for forsøgsfaget Teknologiforståelse om, at eleverne skal kunne deltage konstruktivt og kritisk i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning. Særligt kompetenceområdet digital myndiggørelse bringes i spil, når eleverne skal vurdere og forholde sig kritisk til digitale artefakters formål og intentionalitet og betydning for egne handlemuligheder og for samfundet. Hvilken betydning har det eksempelvis, at alle kan skabe indhold på de digitale platforme – uden filter?

    Se mere her
    ENIGMA_(WITH_SLOGAN_DANISH)_Regular_7_14_L_red.png

    Forløbet hjemmeside