Inspirationsmateriale til arbejdet med offentlig kunst i undervisningen

Forløbet Inspirationsmateriale til arbejdet med offentlig kunst i undervisningen kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Skab dit eget kunstforløb med hjælp fra inspirationsmateriale
Hent inspirationsamteriale til at arbejde med offentlig kunst i undervisningen. Der er udarbejdet fire forskellige materialer til fire forskellige områder i Ballerup Kommune. Materialet kan bruges som baggrundsviden til det videre arbejde med kunst i byrummet.

Materialet er udarbejdet af kunsthistoriker Lotte Boesen Toftgaard fra Umage i samarbejde med billedkunstner Mette Gitz-Johansen fra Billedskolen under Ballerup Musik- og Kulturskole. De har i samarbejde udvalgt offentlige kunstværker i fire forskellige byrum i Ballerup Kommune og giver i materialet en introduktion til værkerne.

Hvorfor arbejde med den offentlige kunst?
Fordi kunstværkerne i Ballerup Kommune eksperimenterer med udtryksformer, som pirrer nysgerrigheden og udfordrer elevernes sanser gennem rum, lyd, lys, former og udtryk. Oplevelsen af kunstværkerne rummer det overraskende og anderledes, der styrker elevernes visuelle kompetencer. Kunsten inddrager beskueren og behandler aktuelle emner, som gør den til et oplagt mødested for refleksion og diskussion. Den offentlige kunst fungerer som identitetsmarkører for de forskellige byrum og beboelser i Ballerup Kommune og er en del af elevernes visuelle kultur.

Forslag til hvordan materialet kan bruges i undervisningen
Med udgangspunkt i materialet og i oplevelserne af værkerne, kan eleverne arbejde videre med en beskrivelse og analyse af værkerne. De kan arbejde med at skabe visuelle kopier eller de kan forme eller tegne deres helt egne værker. Eleverne kan finde kunstværker i nærheden af hvor de bor eller beskrive netop det kunstværk, som de synes er det flotteste, det mest interessante eller mest betydningsbærende for dem. Der kan i undervisningen arbejdes med udgangspunkt i et enkelt eller flere områder.
Arbejdet kan kombineres med et besøg på et kunstmuseum som Arken i Ishøj, KØS i Køge eller Statens Museum for Kunst.

Skattekort
Der er udarbejdet et skattekort, som angiver en cirka-beliggenhed på de mange offentlige kunstværker i Ballerup Kommune og der er helt sikkert flere kunstværker i nærområdet. Skattekortet kan rekvireres ved at sende en mail til kunst@balk.dk eller til kontaktpersonen på dette forløb.

Ballerup Kommunes kunstguide
Læs mere om de over 150 offentlige kunstværker  Ballerup Kommune:

Ungdomsuddannelser
Billedkunst
Samfundsfag
Valgfrit
Valgfrit

I fire områder i Ballerup Kommune

Omkring Teglværkssøen i Egebjerg, Søndergårdskvarteret i Måløv, Den gamle Skovlunde Flyveplads og Gl. Rådhusvej 13
2750 Ballerup

ara2@balk.dk