Geometri og historie – Skoletjenesten Pederstrup

Eleverne får rollen som bønder i Pederstrup anno 1786. På bystævnet skal de blive enige om, hvorvidt de vil opløse landsbyfællsskabet eller fortsætte med at dyrke jorden sammen.
Først skal de dog regne ud, hvor stor en mark hver gård har krav på, samt blive enige om, hvor de nye marker skal placeres. Dertil kommer spørgsmålet om, hvad det vil koste at flytte gårdene til de nye marker. Nu må eleverne måle gårdene op med gammeldags favnemål og regne bygningernes areal og rumfang ud. Dagen slutter med den virkelige historie om Pederstrups udskiftning i 1786.

Fælles Mål i fokus for historie
Kanonpunkt: Stavnsbåndets ophævelse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan identificere brud og kontinuitet i historien
Historiebrug: Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden