Geometri og historie – Skoletjenesten Pederstrup
Kontakt forløb herEleverne får rollen som bønder i Pederstrup anno 1786. På bystævnet skal de blive enige om, hvorvidt de vil opløse landsbyfællsskabet eller fortsætte med at dyrke jorden sammen.
Først skal de dog regne ud, hvor stor en mark hver gård har krav på, samt blive enige om, hvor de nye marker skal placeres. Dertil kommer spørgsmålet om, hvad det vil koste at flytte gårdene til de nye marker. Nu må eleverne måle gårdene op med gammeldags favnemål og regne bygningernes areal og rumfang ud. Dagen slutter med den virkelige historie om Pederstrups udskiftning i 1786.
Fælles Mål i fokus for historie
Kanonpunkt: Stavnsbåndets ophævelse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan identificere brud og kontinuitet i historien
Historiebrug: Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden
Fælles Mål i fokus for matematik:
Matematiske kompetencer: Eleven kan anvende forskellige strategier til matematisk problemløsning
Geometri og måling:
Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved rumlige figurer
Eleven kan anvende skitser og præcise tegningen
Eleven kan anslå og bestemme omkreds og areal
Nøglebegreber
• Lokalhistorie
• Landboreformer
• Anvendt matematik
• Geometri
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Max. antal børn
Varighed
Læringsmål
Fælles Mål i fokus for historie Kanonpunkt:
Stavnsbåndets ophævelse Kronologi og sammenhæng:
•Eleven kan identificere brud og kontinuitet i historien
Historiebrug:
• Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden
Fælles Mål i fokus for matematik:
Matematiske kompetencer:
• Eleven kan anvende forskellige strategier til matematisk problemløsning
Geometri og måling:
• Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved rumlige figurer
• Eleven kan anvende skitser og præcise tegninger
• Eleven kan anslå og bestemme omkreds og areal
Hvor?
Pederstrup
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse
Kontaktperson
Sara Kvist
Historiker (cand.mag.)
Skoletjenesten Pederstrup