Vinterbogen – Readathon

Forløbet Vinterbogen – Readathon kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Trænger din klasse til at booste læsningen? Så tilmeld jer Vinterbogen. Vinterbogen er en læselyst-kampagne, der har fokus på at dele sin begejstring for gode læseoplevelser.

I 2024 afholdes Vinterbogen fra 15. januar til 29. februar.

I Vinterbogen er der fokus på at dele sin begejstring for at læse og skabe et positivt læsefællesskab i klassen. Vi har lavet et idékatalog med idéer til sjove aktiviteter. Der er mange muligheder for at dele læseoplevelser, og vi har fundet på sjove aktiviteter I kan lave. Der er både aktiviteter, der lægger op til, at klassen samarbejder i skoletiden, og aktiviteter, eleverne kan lave i deres fritid. Vi håber, I har lyst til at deltage i så meget som muligt og sprede læseglæden til nye og gamle læseheste!

I Vinterbogen sættes der fokus på læsning og læselyst. Eleverne skal skrive anmeldelser og udtrykke sig skriftligt eller via andre medier fx videoanmeldelser, og derved få gode oplevelser og forståelse af litteratur.

Formålet med kampagnen er at få så mange skoleklasser til at læse og dele deres oplevelser med hinanden, så andre elever kan blive inspireret til også at læse. En undersøgelse (https://slks.dk/presse/biblioteker/2018/boern-saetter-ord-paa-deres-laeselyst/) af børns læsevaner viser nemlig, at børn gerne vil inspirerer og inspireres af hinanden gennem gode anmeldelser og anbefalinger. Netop derfor er Vinterbogen et godt værktøj for bibliotekarerne og skolelærerne, da kampagnen sætter fokus på nye og anderledes metoder til at (gen)finde børns læselyst.

Readathon
I forbindelse med Vinterbogen, kan du tilmelde din klasse et Readathon på biblioteket.

Et Readathon varer 2-6 timer, hvor alle dine elever læser bøger og hygger sig. Eleverne kan selv medbringe bøger, eller lade sig inspirere af bibliotekets spændende hylder. Husk gerne en pude eller sovepose og lidt guf til at gøre stemningen ekstra hyggelig.

Der afholdes et begrænset antal Readathons i forbindelse med Vinterbogen. Et Readathon afholdes for én klasse ad gangen på hverdage fra kl. 9:00 – 15:00 på folkebiblioteket.

Januar
Februar
Sproglig udvikling
én klasse
2-6 timer

På Ølstykke Bibliotek - På Smørum Bibliotek - På Ganløse Bibliotek - På Biblioteket i Stenløse Kulturhus

stine.juhl.hall@egekom.dk

Stine Hall

Jeg hedder Stine og er børnebibliotekar. For mig er læselyst og formidling af litteratur i højsæde. Udover at passe Ølstykke- og Ganløse Bibliotek, arbejder jeg især med kommunens daginstitutioner og skoler.

Egedal Bibliotekerne

Ring på 29 34 68 15 eller skriv til mig på Jettb@slagelse.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Slagelse Kommunes skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud til hjemmesiden eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.