Tro, håb og træer

Hvad har træer og lunger tilfælles? Kan træer vokse ind i himlen? Og kan frugt være forbudt?

Træer og mennesker har til alle tider været tæt forbundne. Træerne optager CO2, de er byggemateriale, brændsel og forrådskammer på én og samme tid. De udgør med andre ord et væsentligt grundlag for menneskers overlevelse.

Træer og religioner

Træernes betydning for mennesker kan spores ind i religionerne på tværs af geografi og kultur. Her forbinder træerne verdener, bærer forbudne frugter og er knyttet til det evige liv.

I dette projekt skal eleverne bl.a. arbejde med træers betydning for klimaet, med træfabler og træer i kristendom og nordisk mytologi.

Kirkebesøg

I projektet indgår et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne hører om det håb, som knytter sig til træet i kristendommen. Som afslutning på besøget får klassen udleveret et æbletræ, der kan plantes et sted, hvor eleverne gennem resten af deres skolegang kan følge dets vækst og udvikling.

Differentieret

Undervisningsmaterialet er differentieret i øvelser, der går fra 1. til 4. klasse. Dermed kan den enkelte lærer vælge de aktiviteter, som er mest velegnet til klassen.

Til projektet hører et lærerkursus/workshop: Træer i kultur og natur. Læs mere her: https://midtiverden.dk/laererkurser

Billedkunst
Kristendomskundskab
Natur og teknologi