Jul i hele verden

Nikolaj holder jul den 6. januar! Kabo spiser pandekager juleaften! Nuka klæder sig uhyggeligt ud til helligtrekonger! Hver skoledag i december får klassen julebreve fra børn i hele verden!

Kristne over hele verden holder jul, hvor fejringen af Jesus’ fødsel er i fokus. Det er den samme bibelske fortælling, som er udgangspunkt for fejringen, men der er store forskelle på, hvordan man fx fejrer den i Danmark, Rusland, Australien og Japan. I Danmark er den 24. december højdepunktet for fejringen, i Australien fejrer man jul den 25. december, mens kristne i Rusland først fejrer jul den 6. januar. I Japan er der næsten ingen kristne, men alligevel har japanerne taget fejringen til sig som en kærlighedsfest.

Gennem projektet vil eleverne stifte bekendtskab med forskellige traditioner fra hele verden, og de vil samtidig arbejde lidt med de enkelte lande og et dyr herfra.

Klassen vil hver dag få et julebrev fra et fiktivt barn, som fortæller, hvordan julen bliver fejret i hans eller hendes land. Derudover vil der hver dag være forslag til to aktiviteter, én som handler om jul og én som handler om landet og et dyr, som lever der.

Fakta om projektet
Målgruppe: 1. – 3. klasse
Fag: Kristendomskundskab, dansk og geografi (natur og teknik)
Lektioner: 15 – 45 minutter pr. skoledag