Escape X-mas

Via et Escape Room i kirken sendes eleverne 2024 år tilbage i tiden for at redde et nyfødt barn, som både tre vise mænd og kong Herodes egne ypperstepræster påstår er en ny konge og verdens frelser. Herodes føler sig truet, og soldater er allerede sendt ud for at finde og dræbe den nyfødte. De tre vise mænd forsøger forgæves at advare Josef og få ham til at flygte med sin lille familie, men Josef tvivler. Han synes allerede, han har gjort sin del, da han førte sin forlovede, der er gravid med en andens barn, den lange vej fra Nazareth til Betlehem.

Vil det på blot 45 minutter lykkes eleverne at finde dét, der kan overbevise Josef om at flygte, før det er for sent? Kan eleverne løse opgaverne og komme på sporet af, hvem den nyfødte Jesus egentlig er? Der skal søges i gamle bøger, løses gåder og findes talkombinationer, som leder igennem de gammeltestamentlige profetier og fortællinger om den legendariske kong David, Moses, Abraham og Adam.

Efterfølgende undersøger eleverne med de bibelske tekster, de fandt i Escape Room’et og arbejder kontrafaktisk med, hvad der ville være sket, hvis Jesus var blevet slået ihjel som spæd. I den forbindelse introduceres eleverne til Bibelen som The Great Code, der både direkte og indirekte er forudsætning for meget litteratur, film og billedkunst.

Fakta om projektet:
8. og 9. klasse