Den godeste robot

Kontakt forløb her

Hvis du kan forestille dig noget, kan du også skabe det!

Det er den enkle filosofi bag den internationale makerkultur, som ligger bag de fleste robotprojekter i skolen. Drivkraften er lysten og interessen for at eksperimentere og skabe noget nyt, samt ikke mindst at dele sin viden med andre. Det sker ofte i et makerspace, hvor fokus er på at skabe ved at røre, gøre, fejle og prøve igen gennem at arbejde med ‘skrammel’ og smådimser.

I faget teknologiforståelse taler man om, at eleverne skal blive skabere frem for blot brugere af teknologi. Hvis eleverne skal lære at håndtere teknologi på en hensigtsmæssig måde, er der imidlertid brug for at tænke over de etiske udfordringer i forbindelse med at lave robotter og anden teknologi. Det er i høj grad nødvendigt at gå filosofisk og etisk til værks.

I et “etisk makerspace” undersøger eleverne, hvilke valg der skal træffes for at skabe “den godeste robot”. Med afsæt i korte introduktionsvideoer og forskellige små genstande undersøger, afprøver og drøfter eleverne forskellige etiske positioner i forhold til robotter. For hvad kræver “den gode skabelse”? Er det en etisk kodning eller et valg i forbindelse med kodningen? Intet er godt eller skidt i sig selv. Det er den måde, vi bruger det på, der er afgørende.

Projektet kan køres som et selvstændigt projekt eller i tilknytning til allerede eksisterende robotprojekter, hvor det giver eleverne mulighed for i praksis at arbejde med etiske problemstillinger i forbindelse med bygningen af robotter.

Fakta om projektet
Fag: Kristendomskundskab og forsøgsfaget teknologiforståelse

Målgruppe: 2.-3. kl.

Omfang: 5 lektioner

Projektperiode: oktober til december og april til juni

Tilmeldingsfrist: senest 1.9. 2024

Materialer:
Undervisningsvejledning
Etisk makerspace
Hjemmeside med små film

Tidspunkt
April
Maj
Juni
Oktober
November
December
Målgruppe
2. klasse
3. klasse
Fag
Kristendomskundskab
Natur og teknologi
Max. antal børn
28
Varighed
5 lektioner
Gratis
Hvor?

I din undervisning på din skole

Telefonnummer

23991520

Webside

Forløbets hjemmeside

E-mailadresse

kontakt@midtiverden.dk

Kontaktperson
Pernille L. Molsgaard

Religionsfaglig og pædagogisk konsulent ved Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup og Furesø

Se alle forløb fra

Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup & Furesø

Rediger forløb

Husk at udfylde en korrekt e-mail adresse
Vi kan ikke behandle din forespørgsel i øjeblikket. Prøv venligst igen.

Såfremt den indtastede e-mail findes i vores system, vil du modtage yderligere information.
Response code:

Ring på 44 77 28 62 eller skriv til mig på cjh@balk.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Ballerup Kommunes skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.

Over 70% af verdens CO2-udledning kommer fra byerne. CO2-udledningen skaber globalopvarmning og klimaforandringer, der rammer byerne som klimaudfordringer i form af oversvømmelser, jordskælv og orkaner.Med det tværfaglige undervisningsforløb “Vores bæredygtige by” opnår eleverne erfaring med at arbejde med Verdensmål 11, de får blik for mulige løsninger og en forståelse for egen handlemuligheder. De arbejder gennem en designproces og konkretisere deres egen idéer og løsninger i modelarbejde ind i en større bymodel. Book jeres forløb på deres booking-side, og skriv under bemærkning “Ballerup-aftale”. Bemærk det kun er gældende for folkeskoler i Ballerup Kommune.