Lyslevende – Om lysets betydning og symbolik

Kontakt forløb her

Du kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget. Måske ikke på én gang – i hvert fald ikke uden at brænde dit lys i begge ender.

Menneskets grunderfaring af lyset som godt og livgivende har medført, at lys er blevet et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. Også i hverdagen bruger vi ofte lys symbolsk – bl.a. i vores sprog og i handlinger, der har en særlig betydning. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.

Tre korte fagfilm

Til forløbet er produceret tre fagfilm med præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen, der hver især forklarer, hvad lyset betyder indenfor deres fagområde. Filmenes gennemgående samtaleperson er skuespiller Thure Lindhardt.

Kirkebesøg

Forløbet indledes med et elevaktiverende kirkebesøg med skyggeteater, regnbueforsøg, mørke-fortælling fra bronzealderen og eksempler på lysets betydning i kirkens rum og ritualer. (Se videoen om kirkebesøget via skoletjenestens hjemmeside)

Lysets symbolbetydning

Tilbage på skolen skal eleverne arbejde med lys gennem fem temaer: Lys versus mørke, Det guddommelige lys, Lys som håb, Lys mellem mennesker og Lys som oplysning.

Elevernes evne til at fortolke og anvende symboler styrkes ved, at de selvstændigt går på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – i forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.

Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.

Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.

Flerfaglighed

Forløbet er flerfagligt med mulighed for inddragelse af fysik og biologi:

Fysik – Med udgangspunkt i Anja Andersen-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lyset betydning i udforskning af rummet. Der er særligt fokus på jagten efter planeter med mulighed for liv.
Biologi – Med udgangspunkt i Morten DD-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lysets betydning for klodens liv. Der er særligt fokus på fotosyntesen.
Fag: Kristendomskundskab med mulighed for at inddrage fysik og biologi

Lektioner: 7 lektioners kristendomskundskab inkl. kirkebesøg. Hertil evt. 2 lektioner i henholdsvis fysik og biologi.

Tilmeldte lærere modtager:

Lærervejledning
arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper
Eksperimentelt kirkebesøg tidligt i projektforløbet (primært i perioden oktober og november)
Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisningen
Tekst- og billedkilder til download og print.
Inspiration til afgangsprøve
Materialer leveres i uge 37

Tidspunkt
September
Oktober
November
December
Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Fysik
Kristendomskundskab
Max. antal børn
28
Varighed
7-11 lektioner
Gratis
Telefonnummer

23991520

Webside

Forløbets hjemmeside

E-mailadresse

kontakt@midtiverden.dk

Kontaktperson
Pernille Molsgaard

Religionsfaglig og pædagogisk konsulent Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup-Furesø

Se alle forløb fra

Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup & Furesø

Rediger forløb

Husk at udfylde en korrekt e-mail adresse
Vi kan ikke behandle din forespørgsel i øjeblikket. Prøv venligst igen.

Såfremt den indtastede e-mail findes i vores system, vil du modtage yderligere information.
Response code:

Ring på 44 77 28 62 eller skriv til mig på cjh@balk.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Ballerup Kommunes skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.

Over 70% af verdens CO2-udledning kommer fra byerne. CO2-udledningen skaber globalopvarmning og klimaforandringer, der rammer byerne som klimaudfordringer i form af oversvømmelser, jordskælv og orkaner.Med det tværfaglige undervisningsforløb “Vores bæredygtige by” opnår eleverne erfaring med at arbejde med Verdensmål 11, de får blik for mulige løsninger og en forståelse for egen handlemuligheder. De arbejder gennem en designproces og konkretisere deres egen idéer og løsninger i modelarbejde ind i en større bymodel. Book jeres forløb på deres booking-side, og skriv under bemærkning “Ballerup-aftale”. Bemærk det kun er gældende for folkeskoler i Ballerup Kommune.