Er du rigtig klog?

Kontakt forløb her

En etisk undersøgelse af kunstig intelligens
Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende; men rejser også en række spørgsmål.

Hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere menneskelige opgaver?

Bliver robotter og kunstige intelligenser snart så avancerede, at grænserne mellem menneske og maskine udviskes?

Hvilke opgaver bør aldrig overtages af teknologi – og hvorfor?

Hvad er det særligt menneskelige? Vores hjerne? Vores sjæl/ånd/bevidsthed? eller måske vores evne til at føle og elske?

I dette forløb bliver eleverne indledningsvis præsenteret for eksempler på, hvor langt udviklingen af robotter og kunstig intelligens reelt er i dag. (Til beroligelse: Intet tyder på, at de er på nippet til at udvikle fri vilje og overtage verdensherredømmet???? )

Derefter kommer eleverne til at arbejde med ovenstående spørgsmål gennem en række vilde – men virkelige – teknologi-cases. Fx muligheden for at “genskabe” en afdød person som en kunstig intelligens.

Glæd jer også til at udforske potentialet i kunstplatformen “Dall-E”, og til at chatte med “GPT-3”, en sprogkyndig kunstig intelligens som virkelig er “mindblowing”.

Kristendomsfagligt er vægten på etik og livsfilosofi, men bibelske fortællinger indgår også.

Projektet er udviklet med værdifuld støtte og inspiration fra Research Unit for Robophilosophy and Integrative Social Robotics ved Aarhus Universitet

Projektet er desuden et bud på, hvordan en kristendomsfaglige tilgang – særligt etik og livsfilosofi – kan bidrage til det potentielle nye folkeskolefag “teknologiforståelse”.

Fakta om projeket

7. – 10. Klasse
Kristendomskundskab (og teknologiforståelse)
5-6 lektioner
Materialer: lærervejledning

Læs mere om lærerkursus til projektet her: https://midtiverden.dk/projekter-24-25/algoritmer-ai-og-etik

Tidspunkt
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Oktober
November
December
Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Kristendomskundskab
Natur og teknologi
Max. antal børn
28
Varighed
5-6 lektioner
Gratis
Telefonnummer

23991520

Webside

Forløbets hjemmeside

E-mailadresse

kontakt@midtiverden.dk

Kontaktperson
Pernille Molsgaard

Religionsfaglig og pædagogisk konsulent ved Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup-Furesø

Se alle forløb fra

Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup & Furesø

Rediger forløb

Husk at udfylde en korrekt e-mail adresse
Vi kan ikke behandle din forespørgsel i øjeblikket. Prøv venligst igen.

Såfremt den indtastede e-mail findes i vores system, vil du modtage yderligere information.
Response code:

Ring på 44 77 28 62 eller skriv til mig på cjh@balk.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Ballerup Kommunes skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.

Over 70% af verdens CO2-udledning kommer fra byerne. CO2-udledningen skaber globalopvarmning og klimaforandringer, der rammer byerne som klimaudfordringer i form af oversvømmelser, jordskælv og orkaner.Med det tværfaglige undervisningsforløb “Vores bæredygtige by” opnår eleverne erfaring med at arbejde med Verdensmål 11, de får blik for mulige løsninger og en forståelse for egen handlemuligheder. De arbejder gennem en designproces og konkretisere deres egen idéer og løsninger i modelarbejde ind i en større bymodel. Book jeres forløb på deres booking-side, og skriv under bemærkning “Ballerup-aftale”. Bemærk det kun er gældende for folkeskoler i Ballerup Kommune.