Demokratilæseforløb for folkeskolens 8. klasser

Forløbet Demokratilæseforløb for folkeskolens 8. klasser  kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Demokratilæseforløbet er et undervisningstilbud til elever i 8. klasse, der tager udgangspunkt i metoden guidet fælleslæsning. Forløbet har til sigte at øge elevernes nysgerrighed på og engagement i samfundet gennem samtaler om skønlitteratur, der på den ene eller den anden måde spejler de unge selv og deres interesser. Idéen er, at samtalen skal danne rammen om et præstationsfrit rum, som alle kan deltage i.

Det demokratiske i demokratilæseforløbet ligger altså mest af alt i metoden – nemlig at bruge guidet fælleslæsning til at skabe plads til refleksion og lade eleverne danne deres egne meninger om det, de læser samt bruge samtalen til at øve sig i udtrykke deres tanker til hinanden samt lytte til det, de andre siger.

Det er en uddannet læseguide og en biblioteksmedarbejder, der står for at facilitere forløbet, men vi har brug for hjælp fra klassens lærer, da læreren kender elever bedst og kan formidle forløbet til dem.

Forløbet består af fire moduler:

Modul 1: Fælleslæsning + tekst og temavalg.

Indledende fælleslæsning med afsæt i medbragte tekster.

Biblioteksmedarbejderen afdækker dernæst elevernes interesser, som de øvrige tekster i forløbet skal baseres på.

Der skal afsættes en dobbelttime (1,5 time) til første modul.

Modul 2+3 Fælleslæsninger

Fælleslæsninger med afsæt i elevernes interesser. Der skal afsættes 45 minutter til hver fælleslæsning.

Modul 4: Forfatterbesøg

Afsluttende fælleslæsning med deltagelse af og samtale med en forfatter. Der skal afsættes en dobbelttime (1,5 time) til forfatterbesøget.

Opsummeret består forløbet af en indledende fælleslæsning, som skal introducere eleverne til metoden. Derefter skal eleverne være med til at bestemme tekster til resten af forløbet, da vi selvfølgelig gerne vil bruge tekster som eleverne finder interessante, og som de kan spejle sig i. Derefter vil der være fælleslæsninger to gange, hvor vi bruger de tekster, som eleverne er med til at vælge. Til sidst vil der være et forfatterbesøg, hvor der en fælleslæsning sammen med forfatteren. Dette er for at understrege at eleverne bliver taget seriøst i forløbet (OBS. forfatterbesøget bliver betalt gennem projektet).

Vi leder efter én-to 8. klasser i Holbæk Kommune, som har lyst til at gennemføre demokratilæseforløbet. Forløbet vil blive afviklet i november måned 2023, hvor modulerne vil lægge hver mandag formiddag med en uges mellemrum. Dvs. de datoer vi arbejder ud fra nu, hedder d. 6. november, d. 13. november, d. 20. november og d. 27. november.

Fælleslæsningen kan foregå i tidsrummet kl. 9-13 – hvornår i tidsrummet er op til læreren.

Vi er dog fleksible med datoer, hvis en enkelt dag bare ikke kan lade sig gøre.

Det får du ud af demokratilæseforløbet:

• Et færdigt forløb med fokus på demokrati, som taler ind i udskolingens fællesmål og kan bruges i din undervisningsplan. Forløbet kan fx være en del af undervisning i dansk eller samfundsfag.
  • To medarbejdere fra Holbæk Bibliotekerne, der også er uddannede læseguider, som kommer og faciliterer alle fire moduler.
  • Et forløb som skaber et rum, hvor eleverne kan tilgå litteratur på en anden måde, end de er vant til fra skolen – men som sagtens kan tale ind i skolens litteraturundervisning.
  • Et forfatterbesøg til din klasse

Det forventer vi af dig som lærer i forløbet:

• At du sætter tid af til at lave forløbet i din klasse i november måned 2023
  • At du formidler hvad forløbet går ud på til dine elever
  • At du vil hjælpe os med det praktiske i forhold til at facilitere forløbet (fx stille borde og stole op)
  • At du vil tage dig til at holde et indledende møde med os inden forløbet starter for at afstemme forventninger og roller samt planlægge rammerne for forløbet. Det indledende møde vil ligge i uge 43.

Synes du at demokratilæseforløbet lyder spændende og som noget du gerne vil have i din undervisning? Eller har du spørgsmål til forløbet? Så kontakt Kristine fra Holbæk Bibliotekerne på krlan@holb.dk

Bookning af forløbet foregår via. først til mølle princippet.

Samfundsfag
Forløbet strækker sig over 4-5 uger.

krlan@holb.dk

Kristine Løgsted Andersen

Bibliotekar afdeling UNG.

Holbæk Bibliotekerne