Sjællandske Musketergarde – 1658 – besøger skolen

Forløbet Sjællandske Musketergarde – 1658 – besøger skolen kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Museets medarbejder (tidligere oberst) fortæller om trediveårskrigen, der leder op til Svenske-krigene 1658-60. Hvordan den danske konge erklærer krig mod Carl Gustav, der er optaget med krig i Polen. Det næste øjeblik er Jylland og Fyn besat af svenske tropper og de går over isen og besætter Sjælland. Dette sker i letforståeligt sprog, der suppleres med tekst og lydeffekter.

Efter den mundtlige fortælling får eleverne mulighed for at se nærmere på 2 soldater i uniform og våben, der agerer soldater fra Sjællandske Musketergarde.

Spørgsmål til refleksion:

• Hvorfor er Danmark i dag ikke den sydligste provins i Sverige?
  • Hvordan opstår konflikter? Og hvilken betydning har de 350 år senere?

Inddragelse af den lokale fortælling i Egedal: Hvor Smørums bønder 1658/59 dræber 10 svenske soldater, der har hærget på egnen. Der er rejst en mindesten i Smørum, hvor man i 1912 fandt graven med de svenske soldater.

200. Afholdes i festsal/aula m. projektor+lydanlæg

På jeres skole