Fremtidens landbrug

Forløbet Fremtidens landbrug kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Besøg et spændende og meget moderne dansk landbrug i Egedal
På Keld Stenliens gård, Hulehøjgård, er der fokus på biodiversitet, overgang til økologisk drift og inddragelse af teknologi og robotter i fødevareproduktionen.

Keld Stenlien underviser eleverne i et fremtidsscenarie, hvor Dansk landbrug er i front. Oplægget sætter tanker i gang, og rejser spørgsmål som bl.a.:

• Hvordan kan fremtidens fødevareproduktion tænkes ind i klima debatten?
  • Hvordan skaffer vi fødevare til den voksende befolkning?
  • Hvordan undgår vi unødvendige aftryk på den vigtige biodiversitet?

Det er spørgsmål, der er vigtige i samfundsdebatten, i udviklingen af ny teknologi og for udviklingen af Danmark. Det er endvidere spørgsmål, hvis løsninger ikke kender landegrænser og hvor der er behov for lokal indsigt men også et globalt udsyn.

Fremtidens landbrugsbyggeri
På Hulehøjgård kan eleverne samtidig få et indblik i fremtidens landbrugsbyggeri. Den 2800 kvadratmeter store lade på gården er nemlig et godt eksempel på, at moderne og rationel landbrugsdrift kan forenes med miljø-, natur- og landskabsinteresser.
Den elegante arkitektur, der er indpasset i det fredede landskab, betyder, at bygningens volumen er cirka 30 procent mindre end traditionelle landbrugshaller – til gengæld er indretningen gennemtænkt således, at al pladsen udnyttes optimalt.

Spændende faglige forløb
Et forløb på Hulehøjgård tilpasses, i forhold til længde og indhold, til den enkelte årgangs kompetencemål og ønsker.

Besøg gården eller få Keld på besøg på skolen
Det optimale er naturligvis at se gården, men såfremt I ønsker det det på skolen, kommer Keld gerne forbi og holder et forløb hos jer.

Udbygningen af Hulehøjgårds lade støttet af Realdania
Læs mere om, hvordan Realdania har støttet udbygningen som en del af kampagnen Fremtidens landbrugsbyggeri: https://realdania.dk/projekter/kornladen-i-veksoe

Natur og teknologi
Naturgeografi
Forløbet er gratis for skoler i Egedal, men betales af Åben skole-puljemidler, indtil puljen er tom.
En årgang
Aftales individuelt

20213224

kulturogfritid@egekom.dk