Lyslevende – Om lysets betydning og symbolik
Kontakt forløb herDu kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget. Måske ikke på én gang – i hvert fald ikke uden at brænde dit lys i begge ender.
Menneskets grunderfaring af lyset som godt og livgivende har medført, at lys er blevet et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. Også i hverdagen bruger vi ofte lys symbolsk – bl.a. i vores sprog og i handlinger, der har en særlig betydning. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.
Tre korte fagfilm
Til forløbet er produceret tre fagfilm med præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen, der hver især forklarer, hvad lyset betyder indenfor deres fagområde. Filmenes gennemgående samtaleperson er skuespiller Thure Lindhardt.
Kirkebesøg
Forløbet indledes med et elevaktiverende kirkebesøg med skyggeteater, regnbueforsøg, mørke-fortælling fra bronzealderen og eksempler på lysets betydning i kirkens rum og ritualer. (Se videoen om kirkebesøget via skoletjenestens hjemmeside)
Lysets symbolbetydning
Tilbage på skolen skal eleverne arbejde med lys gennem fem temaer: Lys versus mørke, Det guddommelige lys, Lys som håb, Lys mellem mennesker og Lys som oplysning.
Elevernes evne til at fortolke og anvende symboler styrkes ved, at de selvstændigt går på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – i forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.
Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.
Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.
Flerfaglighed
Forløbet er flerfagligt med mulighed for inddragelse af fysik og biologi:
Fysik – Med udgangspunkt i Anja Andersen-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lyset betydning i udforskning af rummet. Der er særligt fokus på jagten efter planeter med mulighed for liv.
Biologi – Med udgangspunkt i Morten DD-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lysets betydning for klodens liv. Der er særligt fokus på fotosyntesen.
Fag: Kristendomskundskab med mulighed for at inddrage fysik og biologi
Lektioner: 7 lektioners kristendomskundskab inkl. kirkebesøg. Hertil evt. 2 lektioner i henholdsvis fysik og biologi.
Tilmeldte lærere modtager:
Lærervejledning
arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper
Eksperimentelt kirkebesøg tidligt i projektforløbet (primært i perioden oktober og november)
Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisningen
Tekst- og billedkilder til download og print.
Inspiration til afgangsprøve
Materialer leveres i uge 37
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Max. antal børn
Varighed

Telefonnummer
Webside
E-mailadresse

Kontaktperson
Religionsfaglig og pædagogisk konsulent Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup-Furesø