Hvad er en kirke? Atmosfære, funktion og historie

Kontakt forløb her

Supermarkeder, skoler, sygehuse og sportshaller. Pizzeriaer og parkeringspladser. Køkkener, kirker og klasseværelser. Lejligheder og legepladser. Biblioteker og busskure. I alle rum er det muligt at opleve en særlige atmosfære, tale om rummets funktion og finde frem til dets historie. Sådan er det med kirken. Og sådan er det med alle de rum, man kan opholde sig i eller bevæge sig gennem.

I projektet går eleverne på opdagelse i nogle af alle de rum, de er fortrolige med fra deres hverdag eller kender til fra særlige begivenheder. Sammen stilles der spørgsmål til rummene: ”Hvad bruges de til? Hvilken historie har disse rum? Og hvordan fornemmer jeg rummets stemning? Eleverne skal også undersøge kirkens rum. Det sker gennem et besøg i den lokale kirke, hvor de får mulighed for at opleve kirkerummet sanseligt, lytte til en lydfortælling og tale med præsten om, hvordan mennesker bruger kirkens rum, hvilke historier netop denne kirke gemmer på og hvilken betydning kirken har for såvel individ som samfund. Tilbage på skolen får eleverne et øvelsesbaseret indblik i kirkebygningens arkitekturhistorie, og projektet afsluttes med, at de hver især fordyber sig i en kreativ bearbejdning af stoffet ved at bygge deres egne bud på, hvordan en kirke kunne se ud, hvad den skal kunne bruges til.

Om rum og kirkerum
Rum kan være gjort af forskelligt stof – de kan være indre og ydre, materielle, mentale, sociale og følte. Kirkerummet er et helt særligt rum – både arkitektonisk, socialt og eksistentielt – i byen og i menneskers liv. I middelalderens landsbyer har kirkens placering i landskabet peget på bygningens centrale betydning for samfundet. Som religiøst rum udgør kirken et særligt rum i livet både for den faste kirkegænger – og for de, der kun kommer i forbindelse med livets overgange som fødsel, konfirmation, bryllup og begravelse.

Fakta om projektet
Fagområde: Kristendomskundskab og historie

Målgruppe: 5.-6. klasse

Omfang: 6 lektioner

Periode: Fra februar 2025

Tilmelding: senest 1.9 2024

Til projektet hører:

Lærervejledning
Kirkebesøg

Tidspunkt
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Målgruppe
5. klasse
6. klasse
Fag
Historie
Kristendomskundskab
Max. antal børn
28
Varighed
6 lektioner
Gratis
Telefonnummer

23991520

Webside

Forløbets hjemmeside

E-mailadresse

kontakt@midtiverden.dk

Kontaktperson
Pernille Molsgaard

Religionsfaglig og pædagogisk konsulent Cand. Mag. religionssociologi og historie Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup-Furesø

Se alle forløb fra

Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup & Furesø

Rediger forløb

Husk at udfylde en korrekt e-mail adresse
Vi kan ikke behandle din forespørgsel i øjeblikket. Prøv venligst igen.

Såfremt den indtastede e-mail findes i vores system, vil du modtage yderligere information.
Response code:

Ring på 44 77 28 62 eller skriv til mig på cjh@balk.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Ballerup Kommunes skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.

Over 70% af verdens CO2-udledning kommer fra byerne. CO2-udledningen skaber globalopvarmning og klimaforandringer, der rammer byerne som klimaudfordringer i form af oversvømmelser, jordskælv og orkaner.Med det tværfaglige undervisningsforløb “Vores bæredygtige by” opnår eleverne erfaring med at arbejde med Verdensmål 11, de får blik for mulige løsninger og en forståelse for egen handlemuligheder. De arbejder gennem en designproces og konkretisere deres egen idéer og løsninger i modelarbejde ind i en større bymodel. Book jeres forløb på deres booking-side, og skriv under bemærkning “Ballerup-aftale”. Bemærk det kun er gældende for folkeskoler i Ballerup Kommune.