Lyden af oldtiden
Lyden af oldtiden… Hvordan lød guitarens tiptiptipoldemor? Hvilke instrumenter og lydredsskaber havde man i stenalderen? Hvad blev de lavet af? Hvad ved vi og hvad tror vi?
Musikinstrumenter er resultatet af menneskelig innovation. Vi har altid brugt de materialer vi havde til vores rådighed. I stenalderen var det knogler, horn, skind, træ, sten og planter.
Jeg medbringer materialer og eksempler som eleverne kan prøve. Inspireret af fund fra oldtiden laver vi egne instrumenter, vi taler om materialerne og om hvad vi måske brugte musik til dengang. Vi prøver at imitere naturens lyde, opfinder signaler, forestiller os lyden af et ritual og får jorden til at ryste, når vi alle blæser i dyrehorn.
Alle kan være med, både dem som kan spille, og dem som ikke kan. Og selvfølgelig er vi ude hele tiden, så naturen kan mærkes. Man behøver ikke være uddannet musiklærer, for den musik vi laver, er nærmest urmenneskelig. Men der er plads til at skrue op og ned for sværhedsgraden.
Klassetrin: 4.-5. klassetrin, men den kan også laves til ældre elever. Egner sig rigtig godt til gruppeordninger og specialskoler.
Tilmelding/booking: Ved udfyldning af formular (i “Kontakt forløb her”) bedes du skrive ønskede dato og tidspunkt.
Tidspunkt: 9.00-11.30 eller 9.30-12.00 inkl. en lille pause.
Datoer: 11/5, 13/5, 18/5, 19/5, 20/5, 21/5, 22/5,
Materialer: Jeg medbringer materialer og værktøj. Eleverne/skolen får instrumenterne med hjem.
Fag: Musik, Håndværk & design, Historie, Kristendom og udeskole. Jeg bidrage gerne, så erfaringerne forankres i fagene. Ingen tvivl: Musik er omdrejningspunktet, de øvrige fag kan spille en større eller mindre rolle.
Antal voksne: Har I mulighed for, at være to voksne vil det være rigtig godt. En voksen kan godt gå an.
Påklædning: Forløbet afvikles udendørs, så husk påklædning som passer til vejret. Vi sidder stille noget af tiden og snitter.
Udtalelser:
”Forløbet har den styrke at inddrage de praktisk musiske kompetencer og sanser i elevernes verden. Vi ser sjældent forløb, hvor fantasien og kreativiteten får frit løb, hvilket vi som personale og elever ser, giver en masse selvværd og selvtillid.
Selvtillid fordi de får produceret noget og her kom alle eleverne hjem med genstande som de satte pris på. Selvværd fordi de fik følelsen af at være med i et fælles tredje, at være en del af noget, som ikke bare er en selv. Ritualerne bidrog i allerhøjeste grad til glæde, tilfredsstillelse og en tro på noget større end os selv.” (Frejaskolen, en specialskole i København)
“I really like the part which we had to ‘compose’ different kind of signals and music for different purpose. I could also see how the kids had to think it through and figure it out – and they did with great success. As a musician and a music teacher it was amazing to see how far we came with music making.” (Musikskolelærer I Vejen)
“At tænke den historiske tidslinje anderledes, i stedet for de kendte kanonpunkter bruges de musikalske instrumenter som nedslag. Det var interessant.” (Lærer i 5. Klasse)
‘Tænk at man bare kan lave instrumenter af det man finder i naturen!’
‘Stenaldermennesker har været meget kreative!’
‘Det var ligesom vi lavede naturen med lyde, selvom vi var midt inde i byen’. (Elever i 4.klasse)
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Pris
Max. antal børn
Varighed
Hvor?
Forløbet foregår i et naturområde i Ballerup Kommune. Præcis adresse følger.
Naturen
2750 Ballerup
Telefonnummer
E-mailadresse

Kontaktperson
Eva Fock er musikantropolog, lærebogsforfatter og musikentreprenør. Hun er cand.mag i musikvidenskab fra Aalborg Universitet, magister i musiketnologi fra Amsterdam Universitet og meritlærer i musik, billedkunst og håndværk & Design fra Københavns Professionshøjskole.





