Fra genstand til menneske 7.-9. klasse
Formålet med besøget på Dansk Forsorgshistorisk Museum er, at eleverne sammen med en autentisk formidler (tidl. ansatte) får mulighed for at gå i dialog med og stille spørgsmål til formidlers personlige beretninger, museets genstande og udstillinger. Besøget sætter fokus på udvikling og forandring i forsorgshistorien i Danmark, så eleverne får mulighed for konkret at indleve og engagere sig i museets forskellige tematikker. Forløbet kan perspektiveres til 1900-tallets forandringer i menneskesyn og udvikling af et velfærdssamfund..
Forløbet på museet giver eleverne mulighed for at arbejde med forskellige tematikker:
- Fra dårekiste til anstalt,
- Da de åndssvage blev farlige
- Livet på anstalterne for de reelt åndssvage
- Normaliseringen – et nyt menneskesyn
- FN’s handicapkonvention
Museet har fokus på en dialogbaseret tilgang og varierer mellem elevsamtaler, små øvelser samt miniforedrag tilpasset den enkelte klasse. Eleverne vil blive udfordret med forskellige faglige problemstillinger og undersøgelser undervejs, hvor der er fokus på at bruge museets genstande og beretninger i deres egen fortolkning af forsorgens historie.
Klassen bliver fordelt i forskellige rum i udstillingen, hvor dialogen mellem elever, genstande og autentisk formidler er centrum.
Der er fokus på, at eleverne øver sig I at stille spørgsmål og inddrage konkrete historiske spor og beretninger, som kan være forberedende til folkeskolens prøve i kulturfagene.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Pris
Max. antal børn
Varighed
Hvor?
Dansk Forsorgshistorisk Museum, Rosenkildevej 59 4200 Slagelse
Rosenkildevej 59
4200 Slagelse
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse
Kontaktperson
Kontakt museet via mail eller telefon.
Se mere her