Mikroforsker
Fra d. 1/6-2024 vil der ikke være mulighed for formidlingsforløb hos 15. Juni Fonden.
I forløbet mikroforsker arbejdes der indenfor alle fire kompetenceområder i natur/teknik, og eleverne får derfor mulighed for at arbejde med både undersøgelse, perspektivering, modellering og kommunikation.
Eleverne præsenteres indledningsvis for en organisme som de skal formulere undringsspørgsmål om. Dette kunne være “Kan bænkebidere bedst lide mørke eller lys?” eller “Er bænkebidere kød- eller planteædere?”.
Når eleverne har fundet på egne undringsspørgsmål finder vi sammen et fælles spørgsmål, som hele klassen kan undersøge.
Dernæst skal eleverne lave en hypotese, eller forklaring på, hvordan de tror det hænger sammen. Dette kunne være “Vi tror bænkebidere bedst kan lide mørke, fordi ….”.
Herefter laves en plan for hvordan ens spørgsmål og forklaring kan undersøges, og eleverne opstiller og udfører derefter egen undersøgelse. Slutteligt samles klassens resultater sammen, og vi ser om den indledende forklaring var korrekt eller ej.
Efter endt besøg lægges der op til videre behandling på skolen, hvor I kan lave en rapport, fremlægge eller på anden måde videreformidle jeres undersøgelse og dens resultater.
Mikroforsker er udviklet af Krible Krable og Naturvejledning Danmark.
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Max. antal børn
Varighed
Hvor?
Arboretet ved 15. Juni Fonden
Arboretvej 2
2970 Hørsholm
Telefonnummer
E-mailadresse
Kontaktperson
Naturformidler