Skolen i virkeligheden / Rødovre

Brug virkeligheden Lær mere

…eller vælg efter

Fag
Målgrupper
Tidspunkter

Et udpluk af kommunens

Spændende forløb

Begreber som renhed og hellighed kan virke fjerne og uforståelige i en verden, hvor religion ikke fylder særlig meget i det offentlige rum. Inden for religionerne findes der forskellige syn på renhed, ligesom det hellige kan tolkes på mange måder. I det daglige forbinder vi renhed med hygiejne, hvor det at børste tænder, gå i bad og vaske hænder er almindelige rutiner. I religioner får renhed en anden karakter, der ikke nødvendigvis handler om synligt snavs, men derimod om det, man kan kalde kultisk renhed. Det religiøse menneske forholder sig både til det hellige og det profane, hvor urenhed kan forekomme. Derfor findes der renselsesritualer, som skal fjerne urenheden fra krop og sjæl. Derudover er der også forskellige madvarer, som anses for rene eller urene.
FORDELSKOMMUNE
Forløbet tager afsæt i en rundvisning om bord på fregatten PEDER SKRAM, hvor eleverne kan opleve den unikke og autentiske ramme, som fregatten udgør. Vi tager gerne imod små grupper, og besøget aftales og tilrettelægges i tæt dialog med jer.
FORDELSKOMMUNE
I foredraget har vi særlig fokus på bæredygtig dyrkning af fødevarer, og hvorfor vores arbejde med dyrkning i havet giver mening i forhold til klima, natur og sundhed. Eleverne kommer til at tage del i foredraget, når vi sammen laver små øvelser og diskuterer emner i mindre grupper. Vi sørger for den sanselige oplevelser og medbringer dyrkningsgrej og lækre smagsprøver.
FORDELSKOMMUNE
Kom væk fra skolen og ud i naturen. Som spejdere arbejder vi ud fra begrebet “learning by doing”, i skal derfor lære samarbejde, håndværk og selvigangsættelse gennem sjove, anderledes og udfordrende aktiviteter i naturen.
FORDELSKOMMUNE
Hvordan bruger Matas i Spinderiet i Valby data til planlægning, og hvordan kan automatiske prognoser hjælpe med at styre varebestilling, lagerbeholdning, vagtplaner m.v.? Igennem dette undervisningsforløb i matematik, vil eleverne få en forståelse for vigtigheden af databearbejdning, og hvordan man kan bruge matematiske modeller til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.
Eleverne vil stifte bekendtskab med hvordan dagligdagen var, når man skulle bruge vand før år 1900. Desuden lærer de om vands kredsløb, og hvordan vi producerer drikkevand på et moderne vandværk.
Thomas Rasmussen
Kontakt Skolen i Virkeligheden
Thomas Rasmussen

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Skolenivirkeligheden.dk. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du retter i et allerede eksisterende tilbud.

Som ildsjæl hos Skolen i Virkeligheden tilbyder du dit eget forløb til folkeskolebørn, hvor du deler og formidler noget du brænder for. På den måde hjælper du børnene med at få nye oplevelser på skemaet.

Skolenivirkeligheden.dk arbejder på at få et så bredt netværk som muligt, med en masse spændende forløb. Vi er en fælleskommunal portal, der ud over at have egne lokale forløb, deler regionale og landsdækkende forløb. Er I som kommune interesserede i, at få jeres lokale forløb på skolenivirkeligheden.dk, så tag kontakt til os for at høre mere.