Museum Vestsjælland. De underjordiske

Kontakt

Forløbet Museum Vestsjælland. De underjordiske kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Husk at udfylde dit navn
Husk at udfylde en korrekt email adresse
Husk at udfylde dit telefonnummer
Husk at skrive din besked
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Vi kan ikke sende din besked. Prøv venligst igen.

Din besked er sendt afsted

Forløbet starter med en velkomst på Sorø Museum. Vi går i samlet flok ned til Sorø Akademi, hvor eleverne deltager i en dialogbaseret indledning til lokale sagn og nøglebegreb, som tro, overtro, sagn, mytologi, varsler m.m. På Sorø Akademi er der to nedslag på Klosterkirkens Kirkegaard. Her sættes der fokus på sagnet om djævlens fodspor samt B.S. Ingemanns overtro og ”øjnevidneberetning” om overnaturlige fænomener på Akademiet. Vi undersøger, hvordan sanserne, tro og overtro har påvirket opfattelsen og forståelsen af den naturlige verden for mennesker for 200 år siden. Disse tanker perspektiveres til elevernes egen samtid.

Tilbage på museet går vi i dybden med de underjordiske. Hvem er de, hvor møder vi dem og, hvorfor er de forskellige fortællinger om dem opstået? Eleverne prøver kræfter med emnet ’sagn og vandrehistorier’ på egen krop og med overvejelser knyttet til deres eget liv.

Vi arbejder med forskellige lydfiler og hvordan, stemning, billeder og forestillinger opstår gennem sanselig indtryk. Eleverne prøver at danne sig et indtryk af, hvordan et menneske for 200 år siden har opfatter verdenen uden de mange videnskabelige forklaringer for naturfænomener, som vi har i dag. Vi hører også sagnet om Kong Volmer. Her sættes fokus på virkelighed og overtro og, hvordan sanselige indtryk skaber billeder i vores hoveder.

I den sidste del af forløbet arbejder eleverne med dramatik og fortællingskunst. I grupper skal eleverne tage fat i en fortælling om de underjordiske eller et eksempel på overtro og lave en kort sketch som vises for resten af holdet.

Til sidst er der en fælles afslutning og eleverne forberedes til at arbejde som etnologer, hvor de aktivt opsøger sagn og myter – de gode historier – som knytter sig til lokale steder f.eks. kirker, gravhøje mv. Vi taler om, hvordan man kan formulere spørgsmål til interviews, som de efterfølgende kan gennemføre med bedsteforældre, kirkegårdspersonale eller andre. De kan arbejde videre med en formulering af spørgsmål tilbage på skolen.

Du kan benytte dig af Kulturbussen til undervisningstilbuddet. Se mere på www.kulturbus.dk

Tidspunkt
Hele Året
Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Dansk
Historie
Kristendomskundskab
Pris
800
Betaling
Hvor?

Sorø Museum

Storgade 17
4180 Sorø

Telefonnummer

41379253

Webside

Forløbets hjemmeside

E-mailadresse

skole@vestmuseum.dk

Kontaktperson

Undervisnings- og Udviklingsansvarlig Marlene Kramm

Se alle forløb fra

Museum Vestsjælland

Rediger forløb

Husk at udfylde en korrekt e-mail adresse
Vi kan ikke behandle din forespørgsel i øjeblikket. Prøv venligst igen.

Såfremt den indtastede e-mail findes i vores system, vil du modtage yderligere information.
Response code:

Jeg er Kulturkoordinator i Læring og Trivsel / Holbæk kommune. Hvis du vil høre mere om skolenivirkeligheden.dk, har spørgsmål, gode forslag eller ønsker at blive et tilbud til kommunens dagtilbud og skoler, må du meget gerne kontakte mig på skolenivirkeligheden@holb.dk eller på telefon: 72 36 94 25

Som ildsjæl hos Skolen i Virkeligheden tilbyder du dit eget forløb til folkeskolebørn, hvor du deler og formidler noget du brænder for. På den måde hjælper du børnene med at få nye oplevelser på skemaet.

Skolenivirkeligheden.dk arbejder på at få et så bredt netværk som muligt, med en masse spændende forløb. Vi er en fælleskommunal portal, der ud over at have egne lokale forløb, deler regionale og landsdækkende forløb. Er I som kommune interesserede i, at få jeres lokale forløb på skolenivirkeligheden.dk, så tag kontakt til os for at høre mere.