Kattegatcentret – Tilpasninger – form og funktion

Hvorfor ser dyrene ud som de gør, hvor lever de, og hvordan genkender vi dem?
Vi kigger på dyrene i børnehøjde, og giver eleverne svar på spørgsmål som “hvorfor er rødspætten helt flad?” eller “hvordan kan det være, at hummeren har to forskellige kløer?”

Vi stiller spørgsmålene til eleverne, når vi kigger på dyrene og undersøger, hvordan man overlever i det blå ocean.

Form og funktion hænger ofte sammen i dyreriget, og vi har mange gode eksempler i vores udstilling. Når vi har kigget på, hvordan de forskellige dyr har tilpasset sig livet i havet, skal vi selv finde eksempler på sjove tilpasninger.

Til slut går vi i skolelaboratoriet, hvor vi stikker snude og fingre i en sild eller makrel. Her kan vi komme helt tæt på, når vi dissekerer fisken og kigger på dens fantastiske tilpasninger.

FORMÅL:

Til “Tilpasninger – form og funktion” lærer eleverne blandt andet (tilpasset klassetrin) …

• At undersøge dyrs tilpasninger til naturen
  • Om dyrs levesteder og livsbetingelser
  • Om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske tilpasninger
  • At forklare organismers tilpasning til levesteder
Biologi
Natur og teknologi
65,- pr. elev/lærer (975,- for hold under 15 personer)

Kattegatcentret

Færgevej 4
8500 Grenaa

kk@kattegatcentret.dk

Søren Forsberg
Skoletjeneste og udvikling

Som leder af skoletjenesten på Kattegatcentret, glæder jeg mig til at lede en “stime småfisk” rundt i vores våde, sjove og lærerige univers.

Jeg er uddannet lærer, og har undervist i folkeskolen frem til oktober 2018 primært i naturvidenskabelige fag. Min interesse for havet er “dybtfølt”, for jeg er nemlig undervandsjæger og jager fisk til familiens aftensmåltid på store dybder og med stor tålmodighed.

Jeg håber at kunne give et stykke af mig selv og min egen interesse i hav og natur til de elever som besøger skoletjenesten på Kattegatcentret

Kattegatcentret

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Syddjurs Kommunes Skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.