SiO – Syddjursmesterskabet i Oplæsning

Forløbet SiO – Syddjursmesterskabet i Oplæsning kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

MÅLGRUPPE: 5. klasse

VARIGHED: 2 timer

FORMÅL: At sætte fokus på læsning og læselyst. Samtidig sættes ”Den gode oplæser” i spil som en rollemodel, der har fundet ind i bøgernes verden.

Der er super god læring i at læse. Det er sejt at være god til at læse op – og dermed kan man få børnene til at gå op i at læse (op).

OM SIO: Efter tilmelding (ca. i uge 12/13) modtager de tilmeldte skoler et sæt tekster, som lærerne kan benytte. Der er forskellige tekster, som eleverne kan vælge imellem.

Der modtages også konkurrenceregler og bedømmelseskriterier.

Klassens/skolens elever øver oplæsning – se under punktet om forberedelse.

Hver skole sender sin finalist og hele finalistens klasse til SiO på Rosmus Skole. Klassens samlede deltagerantal (incl. lærere) oplyses – af hensyn til opstilling af stole og forfriskninger.

Når den enkelte skole har fundet sin vinder-elev, sendes oplysninger om elevnavn og tekstvalg.

Der er en flot præmie til vinderens klasse.

FORBEREDELSE: Tanken er, at I selv tager tid på den enkelte elevs oplæsning og så øver eleven det af teksten, der svarer til max. 3 minutters oplæsning i elevens tempo. Eleverne øver oplæsning på skolen og/eller hjemme.

Jeres skole sender kun en deltager til SiO. Hvis der er flere 5. klasser på skolen, finder dansklæreren først en klassevinder ved en oplæsningskonkurrence i sin klasse. For at finde skolens finalist, kan I f.eks. afholde en konkurrence for alle 5. klasserne, hvor alle klassevinderne dyster mod hinanden.

TV / YOUTUBE / FOTOS: Fordi der evt. bliver bragt klip på lokal-TV og/eller landsdækkende TV og/eller youtube, skal forældrene være indforstået med, at holddeltagerne og deres klasse evt. bliver filmet til TV/internet. Der kan blive lagt gruppefotos på Syddjurs Biblioteks hjemmeside. Der kan også være pressefolk, som anvender fotos mm. efter gældende regler. Og lærere lægger måske billeder på AULA eller …
[Alt skal selvfølgelig være efter GDPR-reglerne]

HVOR: Rosmus Skole, Bispemosevej 5, 8444 Balle

TIDSPUNKT: Onsdag d. 15. maj 2024, kl. 10.00-12.00

TILMELDINGSFRIST: Fredag d. 5. april 2024

TILMELDING: https://www.place2book.com/da/sw2/sales/r7z3nmas61

Syddjursmesterskabet i Oplæsning er et samarbejde mellem Syddjurs Bibliotek og grundskolerne i Syddjurs Kommune.

2 timer

Bispemosevej 5
8444 Balle

Her kan du læse om f.eks. udlånstid for skoler

syddjursbibliotek@syddjurs.dk

Kis Walther
Syddjurs Bibliotek
Tlf.: 2491 6926
Mail: kiwa@syddjurs.dk

Hanne Laursen
Mail: hann0439@syddjursskoler.dk

Lene Thestrup
Mail: lene3523@syddjursskoler.dk

Syddjurs Bibliotek

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Syddjurs Kommunes Skolenivirkeligheden.dk side. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har rettelser til et allerede eksisterende tilbud.