“Stormy Weather”. Flvvemaskinen der nødlandede på Als i 1944

Forløbet “Stormy Weather”. Flvvemaskinen der nødlandede på Als i 1944 kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Jeg fortæller historien om “Stormy Weather”. Flvvemaskinen der nødlandede ved Skærtoft på Als, den 24. maj 1944

Flystyrtet ligner umiddelbart alle andre flystyrt der skete i krigen, men der er forskelle, – Hele besætningen overlevede, og deres oplevelser efter de satte fødderne på Alsisk muld gør episoden enestående og må ikke glemmes i eftertiden.

For at få forståelse for hvorfor flystyrtet skete den 24. maj 1944 er det nødvendigt at se tilbage til 1943, hvor Bomber Command oprettede bomber flåden i England, og byggede et stort antal flyvepladser til disse. Her kommer jeg bla. ind på logistikken med at få 1000 flyvemaskiner i luften på kort tid og få dem samlet i formation inden afgang mod Tyskland.

Da Stormy Weather nødlandede på marken ved Skærtoft – lige uden for mine stuevinduer, var der kun de to piloter tilbage i flyet. De andre 8 var sprunget ud med faldskærm mellem Nordborg og Fynshav.

Da 8 faldskærmsfolk mødte hver, eller parvis den lokale befolkning. Enkelte blev tilbudt kontakt til modstandsbevægelsen.

Fortællingen kommer også ind på Danmark under krigen, hvor vi er besatte af tyskerne.

Piloten Robert Clay nåede inden afgang ikke at få sin faldskærm med, og havde derfor ikke muligheden for at springe ud.

Robert Clay og Co-piot Frank Hatten valgte derfor at blive i flyet og prøve at nødlande dette, og det lykkedes heldigvis. Der fortælles om deres møde med bonden der var ved at sprede møg, om Frank der forsøgte at smugle et brev til familien, men bondekonen turde ikke beholde brevet og gav det til tyskerne.

Hele besætningen ender i tysk fangenskab, og der fortælles kort om livet i fangelejren Stalag III Luft – en måned efter hvor “The great escape” er foregået. Fangernes vandring væk fra den russiske front hvor mange døde i vinterkulden, bærende på vagternes geværer.

Jeg kommer også ind på besætningens liv efter krigen og deres  møde med danskerne igen i 2001. Jeg har selv mødt flere fra besætningen, herunder piloten Capt. Clay der var leder af fly formationen. Clay var anset som en dygtig pilot som man ønskede at flyve med fordi han “kom hjem igen” Clay har flere gange sagt “Det ser ud til at jo mere du øver dig og dygtigør dig, des mere heldig bliver du i livet” Som skrevet tidligere, så koncentrerer beretningen sig ikke kun om selve nødlandingen, men grener ud til mange andre ting fra både før og efter.

Jeg anvender powerpoints under beretningen med billeder af personer, fly og landkort

Mvh Leo Bram

Juli