Indtryk, aftryk og udtryk
Som det allerførste skal eleverne enkeltvis på en guidet lydvandring i naturen. Lydvandringen er indtalt af skuespiller ved Aarhus Teater, Emil Prenter. Målet med lydvandringen er, at eleverne skal finde ”deres eget sted”, mens de oplever og mærker naturen med deres sanser.
Elevernes oplevelser fra lydvandringen indgår flere gange i forløbet. Det gør de, når de skal arbejde med forskellige natursyn, myter i religioner og håb på tværs af generationer og tidsaldre. Elevernes egne steder og sansninger på lydvandringen spiller altså en central rolle i hele projektet – ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring.
Eleverne skal se nyproducerede fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris. Filmene lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhængen mellem religiøse myter og forskellige natursyn. De skal desuden arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, hvor de præsenteres for tanker om håb.
Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og muligheden for at prøve den fotografiske teknik, blåtryk, som er en nem og smuk måde at samle naturen og elevernes indtryk fra forløbet i et kreativt produkt.
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Forslag til prøveoplæg
Klassesæt af elevhæfter
Hjemmeside
Lydvandring indtalt af skuespiller, Emil Prenter
Fagfilm med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris
Refleksions-kortspil
Bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle
Tidspunkt
Målgruppe
Fag
Max. antal børn
Varighed
Telefonnummer
Webside
E-mailadresse
Kontaktperson
Konsulent i Folkekirkens skoletjeneste