Hvad er en kirke?

Kontakt

Forløbet Hvad er en kirke? kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Husk at udfylde dit navn
Husk at udfylde en korrekt email adresse
Husk at udfylde dit telefonnummer
Husk at skrive din besked
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Dette felt skal udfyldes
Vi kan ikke sende din besked. Prøv venligst igen.

Din besked er sendt afsted

Supermarkeder, skoler, sygehuse og sportshaller. Pizzeriaer og parkeringspladser. Køkkener, kirker og klasseværelser. Lejligheder og legepladser. Biblioteker og busskure. I alle rum er det muligt at opleve en særlige atmosfære, tale om rummets funktion og finde frem til dets historie. Sådan er det med kirken. Og sådan er det med alle de rum, man kan opholde sig i eller bevæge sig gennem.

I projektet går eleverne på opdagelse i nogle af alle de rum, de er fortrolige med fra deres hverdag eller kender til fra særlige begivenheder. Sammen stilles der spørgsmål til rummene: ”Hvad bruges de til? Hvilken historie har disse rum? Og hvordan fornemmer jeg rummets stemning? Eleverne skal også undersøge kirkens rum. Det sker gennem et besøg i den lokale kirke, hvor de får mulighed for at opleve kirkerummet sanseligt, lytte til en lydfortælling og tale med præsten om, hvordan mennesker bruger kirkens rum, hvilke historier netop denne kirke gemmer på og hvilken betydning kirken har for såvel individ som samfund. Tilbage på skolen får eleverne et øvelsesbaseret indblik i kirkebygningens arkitekturhistorie, og projektet afsluttes med, at de hver især fordyber sig i en kreativ bearbejdning af stoffet ved at bygge deres egne bud på, hvordan en kirke kunne se ud, hvad den skal kunne bruges til.

Om rum og kirkerum:

Rum kan være gjort af forskelligt stof – de kan være indre og ydre, materielle, mentale, sociale og følte. Kirkerummet er et helt særligt rum – både arkitektonisk, socialt og eksistentielt – i byen og i menneskers liv. I middelalderens landsbyer har kirkens placering i landskabet peget på bygningens centrale betydning for samfundet. Som religiøst rum udgør kirken et særligt rum i livet både for den faste kirkegænger – og for de, der kun kommer i forbindelse med livets overgange som fødsel, konfirmation, bryllup og begravelse.

Til forløbet hører:

Undervisningsvejledning
Kirkebesøg

Tidspunkt
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Målgruppe
5. klasse
6. klasse
Fag
Historie
Kristendomskundskab
Max. antal børn
ingen max
Varighed
6 lektioner
Gratis
Telefonnummer

61707910

Webside

Forløbets hjemmeside

E-mailadresse

ekd@km.dk

Kontaktperson
Esther Davies

Konsulent i Folkekirkens skoletjeneste

Rediger forløb

Husk at udfylde en korrekt e-mail adresse
Vi kan ikke behandle din forespørgsel i øjeblikket. Prøv venligst igen.

Såfremt den indtastede e-mail findes i vores system, vil du modtage yderligere information.
Response code:

Thomas Rasmussen
Kontakt Skolen i Virkeligheden
Thomas Rasmussen

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Skolenivirkeligheden.dk. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du retter i et allerede eksisterende tilbud.

Som ildsjæl hos Skolen i Virkeligheden tilbyder du dit eget forløb til folkeskolebørn, hvor du deler og formidler noget du brænder for. På den måde hjælper du børnene med at få nye oplevelser på skemaet.

Skolenivirkeligheden.dk arbejder på at få et så bredt netværk som muligt, med en masse spændende forløb. Vi er en fælleskommunal portal, der ud over at have egne lokale forløb, deler regionale og landsdækkende forløb. Er I som kommune interesserede i, at få jeres lokale forløb på skolenivirkeligheden.dk, så tag kontakt til os for at høre mere.