Besøg Energitårnet med 0.-3. klasse

Du kan finde undervisningsmateriale til forberedelse og efterbehandling af besøget her på siden.

Under besøget

1. Der vil først være en kort intro, hvor skraldeposerne derhjemme kobles sammen med Energitårnet. Desuden skal eleverne iføres vest, headset og hjelm.
  2. På rundturen i Energitårnet starter vi i kontrolrummet, hvor man kan se affaldet bliver læsset ind i affaldssiloen. Derefter kigger vi ind i ovnen og ser, hvordan affaldet bliver brændt. Til sidst går vi ned i kælderen og ser slaggen; det, der er tilbage efter afbrændingen.
  3. Tilbage i skolestuen kan indtrykkene lagre sig hos eleverne, imens de spiller et vendespil med billeder fra Energitårnet.
  4. Til sidst er der tid til lidt spørgsmål, inden vi siger farvel og tak for denne gang.

Vær opmærksom på, at besøget inkluderer ture i elevatorer.

OBS. Når I besøger Energitårnet med en 0.-3. klasse, vil fokus være på afbrændingen af affaldet og nogle af de restprodukter, der kommer ud af det. Vi fortæller naturligvis, at vi laver strøm og varme, men et egentligt fokus på energiproduktionen venter vi med, til eleverne kommer i udskolingen.

Sikkerheden under besøget

Vi vil rigtig gerne vise frem, men det er vigtigt, at I assisterer os med sikkerheden. Besøget foregår på en arbejdsplads, hvor der kører store maskiner og lastbiler fra forskellige vognmænd. Derfor får alle gæster udleveret en hjelm og en gul vest, som skal bæres under hele rundvisningen i Energitårnet. Derudover skal alle gæster være iført flade, lukkede sko. Det vil sige ingen klipklappere, sandaler eller højhælede sko.

Der skal deltage 2 voksne, som kender eleverne. De medfølgende voksne har ansvaret for at holde styr – og tal – på eleverne under hele besøget. Rundviseren går forrest, viser vej og fortæller. En voksen danner bagtrop og sikrer, at eleverne går samlet. I tilfælde af en evakueringsalarm er det vigtigt, at alle forholder sig roligt og lytter til rundviserens instrukser.

Af sikkerhedsmæssige årsager kan gangbesværede ikke deltage i rundvisninger i Energitårnet, da alle skal kunne forlade Energitårnet hurtigt uden brug af elevatorer i tilfælde af en evakuering.

Elevernes alsidige udvikling
Natur og teknologi