Slaget i Ballerup – til kamp for demokratiet!

Forløbet Slaget i Ballerup – til kamp for demokratiet! kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

“Fra det øjeblik, du tager hovedtelefonerne på ved Ballerup Station, starter en tidsrejse.
Du står midt i en svedende, skubbende og råbende horde af mennesker. Du er dumpet ned i 1885 og er lige stået af toget.
Med tusind andre er du klar til at marchere gennem byen. For demokratiet! Af grusvejen forbi kirken og Reehs købmandsgård. Mod krohaven! Du er kommet for at kæmpe for alt hvad du har kært, du er kommet for at deltage i Slaget i Ballerup!”

HVAD?
”Slaget i Ballerup” er en lydvandring, et scenekunstnerisk lydværk, skabt til udskolingen i Ballerup Kommune. Historien tager udgangspunkt i et politisk møde, som fandt sted på Ballerup Kro i 1885. Her ”debatterede” 2.500 deltagere tidens ustabile, politiske situation med kampråb, slagsange, afbrydelser og håndgemæng.

Mens lydvandringen fortæller historien om selve mødet, så vil undervisningsmaterialet sætte fokus demokratikampen i 1880’erne og på den demokratiske debat dengang og nu. Hvordan skal vi nå til enighed, når vi har travlt med at råbe højest og ikke lytter til de andre?

HVORDAN?
På lydvandringen får alle elever et sæt hovedtelefoner hvor de bliver en del af optoget fra Ballerup Station på vej til krohaven i Damgårdsparken, bag Ballerup Rådhus.

Eleverne bliver en del af forskellige politiske og sociale grupper, og de vil derfor, selvom de deltager i den samme vandring, blive del af forskellige fortællinger.

Forud modtager I et materiale om provisorietiden, forfatningskampen og demokratisk samtale før og nu. Umiddelbart efter vandringen deltager I i en opsamling med en fagperson.

HVORNÅR?
Mandag til fredag i uge 20, dvs. 12.-16. maj 2025.
Forestilling ca. kl. 9.30 og 11.30.
Spilletiden inkl. opsamling = 60 minutter.

HVEM?
7.-8. klasser i Ballerup Kommune.
60 deltagere pr. forestilling

TILMELDING
Billetter tildeles efter først til mølle pr. mail. Bekræftelse på aftalen sendes medio-august 2024. Vi tillader os eventuelt at flytte klasser til andre dage/tidspunkter om nødvendigt for at sikre, at flest mulig får mulighed for deltage.

Tilmelding via e-mail til skoletj-pederstrup@balk.dk med info om

– Antal elever og lærere (der kan deltage 60 elever og lærere ved hver opsætning),
– Skolens og klassens navn(e),
– Kontaktinformation på lærer,
– Ønsket dato og tidspunkt for deltagelse (f.eks. tirsdag den 13. maj kl. 11.30), evt. 1. og 2. prioritet.

SLAGET I BALLERUP SKABES AF
Instruktør: Kasper Sejersen.
Manuskript: Simone Isabel Nørgaard.
Producenter: Thea Kulavig og Christine Bibaud.
Initiativ: Skoletjenesten Pederstrup.
Partnere: Kulturtjenesten, Ballerup Museum, Ballerup Stadsarkiv og Baltoppen LIVE.

Samfundsfag
Gratis for folkeskoler i Ballerup Kommune
1 time

I Ballerup

Start v/ Ballerup Station. Slut i Damgårdsparken bag Ballerup Rådhus.
2750 Ballerup

21193327

jcla@balk.dk

Janus Clausen

Historiker og koordinator ved Skoletjenesten Pederstrup.

Skoletjenesten Pederstrup