Gys og Gru

Gys og Gru i Ejbybunkeren

Forløbet henvender sig til dig, der sammen med din klasse skal arbejde med genrekendskab i dansk. Derudover får eleverne viden om Ejbybunkerens og Vestvoldens historie – altså både om Den Kolde Krig og 1. verdenskrig. Under "Lærervejledning + før og efteropgaver" kan du finde det materiale, som vi forventer at du som lærer har orienteret dig i inden forløbet.

Eleverne bliver introduceret til de to steder og skal bruge Ejbybunkerens rum aktivt til at finde inspiration til deres gyserhistorier. Der er fokus på fakta og fiktion, samt det at påbegynde arbejdet med en god historie, som man kan betegne som "en rigtig gyser".
Forløbet kobler de autentiske rammer sammen med elevernes fantasi.

Eleverne skal arbejde i mindre grupper (2 elever pr. gruppe)
Vi skal høre elevernes spændende, sjove og uhyggelige ideer, og eleverne skal bl.a. forklare hvad der betegner en god gyserhistorie.
(Bemærk at dette foregår via en fremlæggelse, hvor eleverne deler deres ideer med klassekammeraterne)
Vi skal høre hvor mange kreative ideer, som kan komme ud af det samme udgangspunkt.

Forløbet tager afsæt i "The Teaching Learning Cycle", så det vil være en fordel at I har arbejdet med vores før-opgaver inden besøget.
Du kan læse mere om "The Teaching Learning Cycle", samt dens sammenhæng med forløbet, i vedhæftningen herunder.
Desuden kan du finde vores lærervejledning, før- og efteropgaver, samt "en introduktion til gysergenren og dens stilistiske træk" her.

Specialklasser er selvfølgelig også meget velkomne – skriv gerne i kommentarfeltet, hvis der er noget der er noget vi skal være opmærksomme på!

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

Når du skal booke: Når du skal booke et forløb, bliver du første gang bedt om at oprette dig som bruger. Her skal du udfylde forskellige felter. Under EAN-nr. bedes du skrive 5798008801273. Under CVR-nr skrives 58271713.

Ved selve bookingen er det vigtigt at der i et af felterne skrives "Ballerup Klippekort" ved hvert forløbs booking, da skoletjenesten har brug for at have et overblik over Ballerup kommunes bookinger.

Book forløbet her

Lærervejledning + før og efteropgaver.pdf

At arbejde med genrelæsning ud fra TLC.pdf

EN INTRODUKTION TIL GYSERGENREN OG DENS STILISTISKE TRÆK.pdf

Gratis for folkeskolerne i Ballerup Kommune. Der er indgået en aftale med Skoletjenesten, hvor de 15 første forløb er betalt af Ballerup Kommune.
1,5 timer

Ejbybunkeren