Man kan da ikke gå på vandet? – Om at læse bibelske tekster med forskellige briller

At forskellige ’briller’ giver forskellige syn, anskueliggøres ligeledes i dette forløb i en nyproduceret tegnefilm, hvor en dreng læser fortællingen fra Bibelen om Vandringen på søen med tre forskellige briller. Eleverne læser derefter tre andre bibelske tekster med projektets briller og undersøger, om brillerne præsenterer forskellige pointer i teksterne.

Under metaforintroduktionen arbejder eleverne med hver sin mini flyttekasse, hvor kassens sider repræsenterer forskellige udlægninger af et begreb. Flyttekassen indgår desuden i projektets kirkebesøg, hvor eleverne erfarer, at også i kirkerummet kan ting og begreber betyde andet og mere end det, man kan se med det blotte øje.

Projektet afrundes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø. Via forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil og sættes i relation til metaforen VEJ. Alle elever producerer tre skriftlige værker, som viser, at der også altid er flere mulige perspektiver på tilværelsen.

Forløbet indeholder:
o Lærervejledning
o Elevhæfter
o Billedkort
o Animeret film
o Kirkebesøg – placeres midt i forløbet.
o Tre digitale lærerkurser á 15 minutters varighed

Kristendomskundskab
Ubegrænset
12 samt kirkebesøg

På skolen og i den lokale kirke

På skolen og i den lokale kirke. Kirkebesøget bookes med den lokale præst. Se kontaktoplysninger på www.fkst-fp.dk under 'Kirker'. Dette gøres mellem 1. september og uge 42 for hele skoleåret.
3600 Frederikssund

christina@fkst-fp.dk

Christina A. Olsen

fagpædagogisk konsulent og daglig leder