Skolen i virkeligheden / Haderslev

Et udpluk af kommunens

Spændende forløb

FORDELSKOMMUNE
Tag eleverne med på tur i Haderslev midtby til steder, hvor der skete interessante ting under besættelsen. Med kort, gamle fotos og lydfiler sendes eleverne på en ca 2 km lang tur rundt i Haderslevs gader for at besøge udvalgte steder, fotografere og lytte til fortællinger om, hvad der skete netop der i perioden 1940-45. Dette kan enten printes ud her på Skolen i virkeligheden, men kan også findes på appen “USEEUM”, hvor man vælger “Historie Haderslev” – “Tidsrejse til Haderslev i besættelsestiden”. Til turen er der udarbejdet et elevhæfte til det videre arbejde tilbage på skolen samt en lærervejledning med undervisningsforslag.
FORDELSKOMMUNE
Cykling er både sundt og sjovt, og når man lærer færdselsreglerne at kende, er det også en god transportform. I det gratis materiale “Sofus og Sofia til Kids Tour” kommer man med børnene i skole, og lærer om trafikken gennem leg og aktiviteter, der kan gøre børnene mere cykelsikre og bedre klædt på til at færdes i trafikken. “Sofus og Sofia til Kids Tour” henvender sig til de ældste børn i børnehaven og børn i 0. og 1. klasse. Gennem leg, teori og øvelser arbejder børnene sig igennem de forskellige læreplanstemaer, samtidig med at de udvikler deres cyklefærdigheder og adfærd i trafikken. Pakken er bygget op omkring historien om Sofus og Sofia, som lærer om trafik- og cykelsikkerhed, og underbygges af opgaver, både fysisk på cyklen og på papir.
Disc golf i skolen
Disc golf er en oplagt udendørsaktivitet for børn og voksne i alle aldre. Lav jeres egen bane eller benyt en af byens etablerede discgolfbaner.
FORDELSKOMMUNE
Nyt koncept fra Miljøministeriet hjælper skoler med at gøre børn og unge klogere på, hvorfor affald i naturen er et problem. Med SkraldeSafari får elever mere viden om forskellige typer affald, nedbrydningstid og sortering gennem leg og læring. ”Affald hører ikke til i naturen, og fremtidens generationer kan være med til at gøre en stor forskel,” siger miljøminister Lea Wermelin.

Vi er administratorer af skolenivirkeligheden.dk i Haderslev Kommune. Hvis du vil høre mere om skolenivirkeligheden.dk/haderslev, har spørgsmål, gode forslag eller ønsker at blive et tilbud til kommunens skoler, må du meget gerne kontakte os på biri@haderslev.dk/mob. 2882 4717 eller eliv@haderslev.dk/mob. 25302952.