Byvandring med Gadens Stemmer – en “dokumentar” om livets og byens bagside

En byvandring med Gadens Stemmer varer 90 minutter. Klassen møder guiden på den konkrete turs startsted – der er fx i Købehavn byvandringer på både Vesterbro, Nørrebro, Sydhavn, Indre By og Christianshavn. Jeres guide har – eller har haft – hjemsløshed, stofbrug, sexhandel, anbringelser eller psykisk sårbarhed som en del af livet og fortæller på byvandringens typisk 5-6 stops sin personlig historie og om byens bagside. Eleverne kan naturligvis stille spørgsmål undervejs og ved turens afslutning.

Eleverne får på turen konkrete billeder på et liv som udsat og årsagen til det, samt indsigt i de tilbud der er til udsatte. De får også konkret viden på godt og ondt indsigt i velfærdssamfundets og frivilligorganisationers tilbud til udsatte. Det kan fx være beretningen om, hvordan det er at komme ud af et stofmisbrug – og falde i igen – hvor en guide har boet på gaden, benyttet væresteder og herberger eller hvordan det er at blive anbragt på instituion som barn.

En tur med Gadens Stemmer giver plads til refleksion om årsager til udsathed og mindsker fordomme om udsatte når de på den udsattes egen hjemmebane og i øjenhøjde taler med en af personerne bag statistikkerne om hjemløshed, stofbrug etc.

Vi har sammen med Dansklærerforeningen udviklet et undervisningsmateriale til fri afbenyttelse. Hent det her

Juli
August
Elevernes alsidige udvikling