Musikinstrumenter XL

Forløbet Musikinstrumenter XL kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

I workshoppen kombinerer jeg konstruktion af musikinstrumenter med overvejelser om fysik…. Hvad skal der til, for at lave lyd med strenge, luft, rør og træ? Hvordan kan vi ændre tonehøjden? Hvordan kan vi gøre de extra-store (XL) instrumenter kraftigere? Kan vi også ændre klangen?

Hvor stor en tromme kan vi lave? Hvor lange strenge kan vi arbejde med? Hvor stor kan vi lave klangkassen? Sammen udforsker vi instrumenttyper, hvor store vi kan lave dem… og  overvejer hvorfor de lyder, som de lyder. Og hvad der skal til for at ændre lyden.

Eleverne kombinerer den naturvidenskabelige tilgang til lyd, med et innovativt og kreativt arbejde med musik, når de konstruerer og modificerer instrumenterne. Svingningerne i selve lydskabelsen, hvordan vi opfatter lyd, instrumenters opbygning, materialernes egenskaber mm bruges til at løfte de musikalske refleksioner om hvad de hører.

Når instrumenterne er bygget, arbejdes der videre med spilleteknik, så der også kan laves musik på dem. De selvbyggede instrumenter bruges efterfølgende til at spille en nyskreven komposition, formidlet med brug af grafisk notation. På den måde kombinerer workshoppen viden om instrumenttyper, notation, musikforståelse og nutidig kompositionsmusik.

Workshoppen kan både gennemføres inde og ude. Som udendørs forløb kan der tages corona-hensyn gennem hele forløbet.

Lærere & Pædagoger
Fysik og kemi
Innovation og entreprenørskab
Natur og teknologi
Aftales lokalt
1 klasse (28 børn)
min. 6 timer
Materialer til forløbet
Musikinstrumenter XL

Udendørs, på skolens udeområde eller inde på skolen

mail@earswideopen.dk

EVA FOCK – indehaver af firmaet Ears Wide Open – musikantropolog og meritlærer i håndværk & design, billedkunst og musik. Jeg arbejder som projektudvikler på grundskoler, gymnasier m.m.m., og har lavet undervisningsmaterialer og formidlet musik med udsyn gennem en årrække. De seneste år har instrumentbygnings-projekter fyldt meget, i Danmark, men også i udlandet (Egypten, Grønland, Færøerne og Island). Jeg er meget optaget af musikfagets faglighed og af tværfagligheden omkring musikfaget.