Danmarks Forsorgsmuseum – Skjulte Danmarkshistorier

Forløbet Danmarks Forsorgsmuseum – Skjulte Danmarkshistorier kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Eleverne får en forståelse for årsager til marginalisering af mennesker i samfundet, for 100 år siden og i dag. Foruden en omvisning på Fattiggården, hvor eleverne oplever, hvor de fattige arbejdede, sov og blev straffet, ser de også en række barske og rørende dokumentarfilm.

Eleverne fortæller, hvad de forstår ved begreber som fattigdom, hjemløshed og social udsathed? Bagefter ser de tre stærke film med Mette, Eli, Henning og Richardt. Alle hjemløse i dagens Danmark. Deres barske og rørende fortællinger fra nutiden fletter sig ind i fortidens historier om Albert, Rasmine og Peter, som alle var indlagt på Fattiggården.

Eleverne vises rundt i de rum og gårdmiljøer, som de fattige boede og arbejdede i – de rum, de blev indespærret i, hvis de brød Fattiggårdens regler som fx at drikke alkohol. De ser også, hvor de fattige kom i bad, hvilken mad de spiste, og hvilket tøj de skulle have på.

Klassen samles og ser tre korte film, der alle giver et unikt indblik en i verden, få kender til. Afslutningsvis reflekterer eleverne over de tre begreber, som dagen startede med, ud fra den viden, de har fået igennem forløbet.

Samfundsfag
1.000 kr. pr. klasse