Lærerkursus: Algoritmer, AI og etik

Kom med når kreativ koder og digital kunstner Andreas Refsgaard introducere algoritmer og kunstig intelligens på en engagerende og interaktiv facon. Gennem sjove, provokerende og tankevækkende eksempler viser han, hvordan disse teknikker giver mulighed for helt nye kreative udfoldelser, mens de samtidig stiller etiske udfordringer til vores samfund.

Med computeren som værktøj forsøger Andreas gennem sine værker at afmystificere computeralgoritmer og brugen af kunstig intelligens. Ved at lade folk spille musik kun med øjnene, lade algoritmer skrive videre på nyhedsartikler bag betalingsvægge og oprette en boghandel udelukkende med computergenerede science fiction romaner, viser Andreas teknologiens kreative potentiale på en legende og lettilgængelig facon.

Samtidig dyrker værkerne også de fejl, computeralgoritmerne uundgåeligt laver, og peger dermed på større samfundsmæssige problemstillinger omkring bias, overvågning og automatisering.

Andreas fremhæver kontrasten mellem traditionel programmering, hvor beslutningsprocesser er transparente, og moderne AI’s “black box”-natur, som skaber etiske dilemmaer gennem uigennemsigtige beslutninger og algoritmisk skævhed. Han opfordrer til etisk ansvarlighed i AI-udviklingen og en bred offentlig dialog for at sikre, at teknologien er retfærdig og transparent og benyttes med omtanke.

Deltagerne vil også få adgang til en række AI-værktøjer, som Andreas har udviklet, hvilket giver dem mulighed for selv at eksperimentere med teknologien efterfølgende, eventuelt sammen med deres elever.

Fakta om kurset
Målgruppe: alle lærere

Lektioner: 1,5 time

Fag: især teknologiforståelse, kristendomskundskab og religion.

Periode: 30. september 2024 kl 14.30 til 16

Sted: Stavnsholtkirken i Farum, Stavnsholtvej 25.

Lærere & Pædagoger
Fagpersoner
Ungdomsuddannelser
Kristendomskundskab
Natur og teknologi
1,5 timer

Stavnsholtkirken

Stavnsholtvej 25
3520 Farum

kontakt@midtiverden.dk

Pernille Molsgaard

Religionsfaglig og pædagogisk konsulent ved Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup-Furesø

Folkekirkens Skoletjeneste i Ballerup & Furesø

Thomas Rasmussen
Kontakt Skolen i Virkeligheden
Thomas Rasmussen

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Skolenivirkeligheden.dk. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du retter i et allerede eksisterende tilbud.