Greve Museum – Velfærdsdrømme – forny din forstad

Forløbet Greve Museum – Velfærdsdrømme – forny din forstad kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

I dialog med eleverne diskuteres bolig- og samfundsudviklingen i det 20. århundrede i en ny udstilling om forstaden Greve, som har udviklet sig fra bondeland til moderne forstad til København.

Hvorfor bo i en forstad som Greve? I løbet af det 20. århundrede valgte 45.000 mennesker, at Greve skulle danne rammen om det gode hverdagsliv. Greve er en af de nye byer langs med Køge Bugt, der særligt efter Fingerplanen i 1947 og Køge Bugt loven i 1961 oplevede Danmarks største folkevandring. Det har ændret Greve både fysisk og mentalt.

Eleverne nedsættes som byråd i Greve og skal komme med deres bud på, hvordan fremtidens Greve skal formes. For at kunne give et kvalificeret bud på fremtiden skal eleverne i nedsatte udvalg rundt i udstillingen Velfærdsdrømme og undersøge, hvilke idéer der lå bag Greve som mønsterby. I dialog med eleverne diskuterer vi, hvordan vi skaber et godt lokalsamfund, og hvad der gør Greve til et særligt sted at bo – både før, nu og i fremtiden.

Omsatte læringsmål:

Eleverne får kendskab til deres lokalhistorie og kan redegøre for, hvad der er det særlige ved Greve som forstad.

Eleverne kan forklare sammenhængen mellem fortidens velfærdsvisioner og nutidens forstadsliv i Greve.

Eleverne kan give et kvalificeret bud på, hvordan vi i fremtidens Greve skaber rammerne om det gode liv for alle fra vugge til grav.

Varighed: 2 timer

Max deltagere: 25 deltagere

Samfundsfag
400 kr.
Betaling

Greve Museum

Bækgårdsvej 9
2670 Greve

skoletjeneste@greve.dk

Hvis du har spørgsmål til undervisningen, kontakt:
Louise Ahmt
lkah@greve.dk

Thomas Rasmussen
Kontakt Skolen i Virkeligheden
Thomas Rasmussen

Ring på 91 32 58 31 eller skriv til mig på thomas@skolenivirkeligheden.dk, hvis du har kommentarer eller spørgsmål til Skolenivirkeligheden.dk. Det er også mig du skal kontakte, hvis du har brug for hjælp til at oprette et tilbud, mangler et tilbud, eller hvis du har brug for hjælp til, hvordan du retter i et allerede eksisterende tilbud.