Havhøst – Haven i havet – et fællesfagligt naturfagsforløb

Haven i havet er et skoleforløb, der er målrettet udskolingen og den fællesfaglige naturfagsprøve. Forløbet er bygget op omkring et besøg på Bølgemarken, men vi anbefaler, at man arbejder videre med emnet efterfølgende i en elevstyret projektperiode eller ved en eller flere lærestyrede lektioner. Booker man forløbet modtager læreren baggrundsviden samt ideer til det videre arbejde.

Forløbets tema er regenerativ fødevareproduktion i havet. Eleverne bliver havbønder for en dag og stifter bekendtskab med arbejdet i en havhave, hvor der dyrkes blåmuslinger, østers og tang. Under besøget skal eleverne undersøge hvordan en havhave kan producere sund mad til mennesker uden at sætte et negativt aftryk på planeten. Med naturvidenskabelige metoder arbejder eleverne med at forstå afgrøderne og det miljø de vokser i og får dermed indsigt i en bæredygtig fødevareproduktion der kan bidrage positivt til løsningen på tre af tidens store kriser; fødevarekrisen, biodiversitetskrisen og klimakrisen.

Biologi
Bioteknologi
Fysik
Fysik og kemi
Geografi
Kemi
Naturgeografi
4000 kr. + moms. Forløbet er gratis for folkeskoler i Københavns Kommune
2,5-3 timer efter aftale
Betaling

Kalvebod Bølge, København

Kalvebod Bølge, ud for Marriott Hotel
1560 København V

(+45) 2859 0965

info@havhoest.dk

Bodil Sofie Espersen

Bodil Sofie Espersen har en baggrund som højskolelærer, måltidsmager og projektleder. Hun er Havhøsts egen gastronomiske naturvejleder og har udviklet og koordineret vores undervisnings- og formidlingsindsatser siden 2015. Hun er en ivrig undervandsjæger, sanker og kollektivist med et hjerte, der banker for havet, bæredygtighed og vilde maritime måltider.

Du kan skrive til Bodil på bodil@havhoest.dk eller fange hende på 2859 0965‬.

Havhøst