Besøg en byggeplads

Forløbet Besøg en byggeplads kan kontaktes ved at udfylde nedenstående formular

Det gratis undervisningsmateriale “Skolen på byggepladsen” er målrettet læreren og byggelederen, der i fællesskab skal planlægge et byggepladsbesøg.

Materialet er opdelt i fire temaer:

• Introduktion til bygge- og anlægsbranchen
  • Byggeprocessen fra tegning til bygning
  • Byggepladsen – hvem laver hvad?
  • Sikkerhed og arbejdsmiljø

Temaerne ligger op til, at eleverne kommer hele vejen rundt om bygge- og anlægsbranchen. Under hvert tema er der opgaver og ideer til, hvordan klassen kan forberede et besøg på en byggeplads, og forslag til hvordan byggelederen kan modtage eleverne på byggepladsen. Det er oplagt at besøge en arkitektstue, et rådgivende ingeniørfirma, kommunens tekniske forvaltning og den lokale erhvervsskole.

“Skolen på byggepladsen” kan anvendes i fag som matematik, dansk, samfundsfag og kemi og fysik. Eleverne kan fx skrive en artikel om byggeprojektet til lokalavisen, lave forsøg med byggepladsens kemi i kemilokalet, tegne modeller i digitale 3D tegneprogrammer, undersøge hvordan lokalplaner vedtages i kommunen, udregne energibesparelser ved energirenovering og meget mere.

Forløbet kræver, at der findes et byggeprojekt, der har mulighed for at få eleverne på besøg. Dansk Byggeri tilbyder at hjælpe med at finde en byggeplads.

Lærere & Pædagoger
Fysik og kemi
Matematik
Samfundsfag